Genel

POUND

POUND,

POUND

POUND

Ezra Loomis (1885 İda-ho-1972 Venedik), Amerikalı şair ve eleştirmen. Yükseköğrenimini Pennsylvania Üniversitesi’nde yaptı. Hamilton College’da doktora çalışmalarını tamamladıktan sonra Avru

pa’ya gitti, Fribourg’da ünlü Provence edebiyatı uzmanı Emil Levey ile çalıştı. ABD’ye döndükten sonra 1908 yılına dek Wabash College’da öğretmenlik yaptı. Aynı yıl ülkesinden ayrılarak önce Venedik’e, sonda Londra’ya gitti. Orada Peats u eliot gibi şairlerle tanıştı. Bu tanışmanın ürünü, daha sonraki yıllarda ortaya çıkan imgecilik akımı oldu. 1921-1925 arasında Paris’te yaşayan Pound, Avrupa’nın önemli sanatçılarıyla ve kendisi gibi ABD’den uzaklaşan yazarlarla ilişki kurdu. Daha sonra İtalya’nın Rapollo kentine gitti. Giderek güçlenmekte olan faşizme büyük bir hayranlık besliyor; ABD toplumunun ekonomik yapısına karşı duyduğu tepki saldırganlığa dönüşüyordu. Savaş yıllarında Roma radyosunda Mussolini adına propaganda konuşmaları yapan Pound, ABD birliklerinin İtalya’ya çıkmasından sonra yakalandı ve önce Pisa’da, daha sonra da Washing-ton’da bir akıl hastanesine kapatıldı. 1950’de serbest bırakıldıktan sonra İtalya’ya gitti ve yaşamının sonuna dek orada kaldı. Yaşamı ve sanatı çelişkilerle dolu., yaratıcı bir sanatçı olan Pound, T. S. Eliot tarafından “en büyük usta” olarak değerlendirilmiş; T. S. Eliot’ı ve genç Amerikan şairlerini büyük ölçüde etkilemiştir. “Personae” (Kişilikler. 1909) adlı şiir kitabından “Ripos-tes”e (Cevaplar, 1912) kadar, kendisinden önceki şairlerin etkilerini taşıyan ve geniş çerçeveli bir düşünce sistemini yansıtan şiirler yazdı. Çin şiirlerinden çevirileri içeren “Cathay” adlı yapıtı 1915’te yayımlandı. Latin kaynakları üzerine kurduğu yazılarını “Quia Pauper Amavi” (1919) ve “Umbra” (1920) adları altında topladı. Edebiyat eleştirilerinin yer aldığı yapıtlarından en önemlileri, ‘The Spirit of Romance” (Romans’ın Ruhu, 1910), ‘The A B C of Reading” (Okumanın A B C’si, 1934) ve “Polite Essays”dir (Kibar Denemeler, 1927). Pound’un en büyük ve en önemli yapıtıysa “Cantos”dur (Kantolar, 1925-1965). Başlangıçta 100 bölüm olarak planlanan yapıt, bu sınırın ötesine geçti. Yunan ve Latin efsaneleri, Doğu felsefesi, Proven-
ce şarkıları ve yakın tarihin olaylarından oluşan yapıt, 20. yüzyılın en güç ve en önemli şiirlerinden biri olarak değerlendirildi. Akıl hastane-sindeyken yazdığı “Pisan Cantos” (Pisa Kantoları, 1948), Pound’un en olgun dönemini yansıtır. Pound bu yapıtıyla 1949 Bollingen Şiir Ödü-lü’nü, 1963’te de Amerikan Şairler Akademisi Şiir Ödülü’nü kazandı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir