Connelly, Marc


Notice: Undefined index: tie_hide_meta in /var/www/vhosts/saglikdogasi.com/public_html/wp-content/themes/teknolojihaber2/includes/post-meta.php on line 3

Connelly, Marc, asıl adı m a r c u s c o o k
c o n n e l l y (d. 13 Aralık 189Ö, McKeesport,
Pennsylvania – ö. 21 Aralık 1980, New York
kenti, ABD), ABD’li oyun yazarı, gazeteci,
eğitimci, oyuncu ve yönefmen. 1920’lerde
George S. Kaufman ile, birlikte yazdığı
komedilerle tanınmıştır.
Annesiyle babası, .tiyatro oyuncusuydu.
Connelly doğmadan bir yıl bnce, oyunculann
uğrak yeri olacak bir otel işletmek üzere
McKeesport’ar yerleşmişlerdi. Connelly babasının
ölümünden sonra, Pennsylvania’dd
Washington’daki Trinity College’da yatılı
okudu (1902-07). Ailesinin mali sorunlan
nedeniyle eğitimi yânda kaldı. 1917’ye değin
Pittsburgh’ta gazete muhabirliği yaptı.
Aynı yıl New York kentindeki Morning
Telegraph gazetesine girdi ve tiyatro haberleri
yazmaya başladı. Oradayken, The New
York Times’m tiyatro sayfasında yazan
Kaufman ile birlikte çalışmaya başladı. İlk
başarılı, oyunları olan ve başrolünü ünlü
oyuncu Lynn Fontanne için yazdıkları
Dulcy’yi (1921), Helen Hayes için yazdıkları
To the Ladies (1922; Bayanlara) izledi.
Daha .sonra burjuva değerlerinin egemen
olduğu bir toplumun sanatı tehdit edişini
anlattıkları, Alman Dışavurumculuğundan
izler taşıyan Beggar on Horseback’ı (1924;
At Sırtındaki Dilenci) yazdılar.
Connelly ve Kaufman, Hollywood üzerine
bir yergi olan Merton o f the Movies (1922;
Sinemanın Merton’ı) ile Helen o f Troy,
New York (1923; Troyalı Helen, New
York) ve Be Yourself (1924; Rol Yapma)
gibi müzikaller yazdıkları dönemde, Algonquin
Oteli’nde toplanan ve Algonquin Yuvarlak
Masası olarak bilinen, New York
kentinin tiyatrocu ve yazarlarının oluşturduğu
sanat çevresi içinde yer alıyorlardı.
Connelly, meslek yaşamının bu dönemini
Voices Offstage: A Book o f Memoirs (1968;
Sahne Dışından Sesler: Bir Anı Kitabı) adlı
kitabında anlattı.
Connelly’nin en ünlü oyunu, Roark Bradford’un
Ol’ Man Adam an’ His Chillun
(1928; Koca Âdem ve Çocukları) adlı
kitabından yola çıkarak yazdığı Green Pastures
(Yeşil Çayırlar) oldu. İlk kez 1930’da
sahnelenen Green Pastures hem oyun, hem
de film (1936) olarak büyük başan kazandı.
Ama 1951’de yeniden sahnelendiğinde, Siyahlar
konusunda kabul edilmez türden
kalıplaşmış yargılan yaşattığı ileri sürülerek
eleştirildi.
Erank Elser ile birlikte yazdığı ve
19. yüzyılda Erie Kanalı çevresindeki yaşamı
anlatan The Farmer Takes a Wife (1934;
Çiftçi Evleniyor) adlı komedi, Connelly’nin
Broadway’deki son başarısı oldu. Connelly
1946-50 arasında Yale Üniversitesi’nde
oyun yazarlığı üzerine ders verdi. A Souvenir
from Quam adlı romanı 1965’te yayımlandı.

Rate this post

Notice: Undefined index: tie_hide_share in /var/www/vhosts/saglikdogasi.com/public_html/wp-content/themes/teknolojihaber2/single.php on line 65
Rate this post

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*