Cowley, Abraham


Notice: Undefined index: tie_hide_meta in /var/www/vhosts/saglikdogasi.com/public_html/wp-content/themes/teknolojihaber2/includes/post-meta.php on line 3

Cowley, Abraham (d. 1618, Londra – ö.
28 Temmuz 1667, Chertsey, İngiltere),
Pindaros odu olarak bilinen türü İngiliz
şiirine uyarlayan şair ve deneme yazarı.
Westminster’dan sonra Cambridge’de eğitim
görerek aynı okulda öğretim üyesi oldu.
İç Savaş sırasında Parlamento tarafından’
okuldan atıldı (1643). Bunun üzerine Oxford’da
kralın maiyetine katıldı. 1645’te
şifre sekreteri olarak kraliçeyle birlikte
Ingiltere’den ayrıldı, 1656’da İngiltere’ye
dönünceye değin Kralcılar adına çeşitli
görevler üstlendi. Cromwell Cumhuriyeti’yle
uzlaşmış bir kişi olarak görüldüğünden,
II. Charles’ın tahta geçmesinden sonra pek
ilgi görmedi. Chertsey’e çekilip kendini
yazmaya ve çiçek yetiştirmeye verdi.
Cowley, duygularını aktarmaktan çok süslemeye
önem veren, son derece incelikli ve
içe dönük bir şiir dili kullanmıştır. Gençlik
şiirlerinin yer aldığı Poetical! Blossomes’da
(1633, 1636, 1637; Şiir Çiçekleri), 16. yüzyıl
şairi Edmund Spenser’ın karışık uyak oyunlarına
özenir. The Mistress’ie (1647, 1656;
Gözde) John Donne’un alışılmadık karşılaştırmalarla
okuyucuyu sarsma anlayışını aşırı
noktalara kadar götürür. Pindarique Odes
(1656; Pindaros Odları) adlı yapıtında ise
değişik uzunlukta dizeler ve çok daha aykırı
şiirsel gariplikler aracılığıyla Latin şairlerinin
coşkulu tavrını taklit etmeye çalışır.
Davideis (1656) adlı yarım kalmış bir
destan da yazan Cowley’nin sahne komedisi
The Guardian’da (1641; Muhafız) yer alan
züppe Puny karakteri Restorasyon dönemi
komedisinin temel kişiliklerinden biri olmuştur.
Amatör bir bilim adamı olarak
Royal Society’nin kurulmasını destekleyen
ve A Proposition for the Advancement o f
Experimental Philosophy (1661; Deneysel
Felsefenin İlerlemesi için Bir Öneri) adlı bir
yapıt yayımlayan Cowley, Chertsey’e çekildikten
sonra Montaigne’i anımsatan ‘ağırbaşlı
denemeler yazdı.
Cowley, metafizik şairler ile 18. yüzyıV
klasik şairleri arasında bir geçiş şairi olarak
görülür. Kendi zamanında herkesçe beğenilmesine
karşın, 18. yüzyılda giderek unutulmuştur.
En etkili şiiri, şair dostu Richard
Crashaw’un ölümü üzerine yazdığı ağıttır.

Rate this post

Notice: Undefined index: tie_hide_share in /var/www/vhosts/saglikdogasi.com/public_html/wp-content/themes/teknolojihaber2/single.php on line 65
Rate this post

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*