Kalb huzuru ve hâlis bir niyetle yapmak.. Aynı zamanda mümkün olduğu nisbette gizli -zikretmek.. Çünkü gizli yapılan zikrin âşikâr yapılan zikir üzerine yetmiş derece üstünlüğü vardır. Nitekim Cenâb-ı Hak- (C.C.) buyuruyor ki : «Rabbinize gönülden ve gizlice yalvarın. Doğrusu O aşırı gidenleri sevmez.»** Peygamber (S.A.V.) Efendimiz de: «Zikrin hayırlısı, gizli olanıdır» buyurmuştur. Çünkü gizli yapılan zikir, Allah için gösterişten uzaktır, yararı da o nisbette çoktur. Bu tecrübeyle sâbit olmuştur.*4 Ebû Musâ el-Eş’arî (RA.) diyor ki : «Bir seferde idik, yani Hayber savaşından dönerken, bir vadiye geldik, ashâb-ı kirâmdan bir çoğu tekbîr getirerek seslerini yükselttiler. Bunun üzerine Peygamber (SA.V.) Efendimiz onlara dedi ki: «Ey insanlar! Kendinize gelin, yavaş olun; çünkü siz ne sağıra, ne de gâibe sesleniyorsunuz; her şeyi işiten ve çok yakın olan Rabbinize duâ ediyorsunuz.. O hep sizinledir..» Bu ve benzeri hadîsler zikri gizli yapmanın müstehab olduğuna delâlet etmektedir. Ama Keşşâf Şârihı, bunun zaman ve zemine göre değişebileceğini söylüyor. İrşad makamında olan şeyh, bazen müb- tedi olan müridine sesini yükseltmesini emreder. Tâ ki böyle yapmakla onun gönlündeki düşünceler kalkmış olsun.** Müzhir kitabında yazılan husus da buna uygun düşmekt tedir. Şöyle ki: Sesi yükselterek zikretmek câizdir, belki müs- tehabdır. Şu kadar ki böyle yapmakta riyâ bulunmasın.. Çünkü böyle yapmakla din halk arasında güçlenmiş olur ve zikrin bereketinin dinleyenlerin evlerde, dükkânlarda gönlüne ulaşmasını sağlar. Aynı zamanda aşikâr okumakla, dinleyenleri kıyâmet günü kendi lehine şâhit tutmuş olur. Onun sesini işiten yaş kuru ne varsa hepsi onun için şehadette bulunurlar. Meşâyihtan bir kısmı zikri gizli yapmayı ihtiyâr etmiştir. Çünkü böyle yapmak gösterişten çok uzaktır. Ancak ne var ki bu kişinin niyetine bağlıdır: Niyeti doğru ise, sesini zikir ve kırâet ile yükseltmesi daha iyidir. Gösteriş yaparım endişesi taşıyan kimsenin ise gizli okuması daha iyidir..
ALLAH’I ZİKRETMENİN SÜNNETLERİ
27
Eyl