wiki

FARZ NAMAZLARDAN HEMEN SONRA ÂYET-İ KÜRSÎ OKUMAK HAKKINDA VÂRİD OLAN SAHÎH HADÎSLER VE BUNUN FAZİLETİ HAKKINDA İMAMLARIN GÖRÜŞLERİ

Fıkıh kitaplarının tesbitine göre farz namazlardan sonra Âyet-i Kürsî okumak her namaz kılana müstehabdır. Nitekimyapılan rivâyete göre, Resûlüllah (S.A.V.) Efendimiz bu hususta buyurdular ki: «Cenâb-ı Hak beyaz bir inci yarattı. Onun içinde gri renkte amber meydana getirdi. Âyet-i Kürsî’yi o amber ile yazdı ve izzet ü celâline yemin ederek buyurdu ki: Kim bu âyeti farz namazdan sonra okursa kendisine cennetin sekiz kapısı birden açılır, dilediği kapıdan içeri girer (kıyâmet günü girebilir).»8^ Hazret-i Ali’den (R.A.) rivâyet edilen bir kudsî hadîste ise şöyle buyuruluyor: «Muhakkak Fâtiha-i Şerife, Âyet-i Kürsî, Âl-i İmrân sûresinden Şehidallah… İnne’d-Dîne ındellahi’l-İs- lâm’a kadar olan iki âyet, Kuli’llâhümme mâlike’l-mülki… bi- ğayri hisab’a kadar olan kısım asılı olarak duruyorlar; bunlarla Allah arasında hiçbir perde yoktur. Allahü Teâlâ bunlan indirmek istediğinde Arş’a asılıp durdular ve dediler ki: Bizi yeryüzüne mi indiriyorsun yoksa sana isyan edenlere mi? Ce- nâb-ı Allah buyurdu ki: Şanıma yemin ettim: Kullarımdan kim sizi her farz namazdan soma okursa, mutlaka cenneti onlara karargâh kılanm ve onlan mutlaka Haziretü’l-Kuds’e yerleştiririm Kendi meknun olan gözümle günde yetmiş defa onlara nazar kılarım. Günde yetmiş hacetlerini yerine getirir, en aşağı hacet mağfiretimin kapışım açarım. Okuyanı her düşmandan korurum ve her hasedçiden sakininin ve ona yardımda bulunurum bu gibi şeylere karşı.»88® Kudsî hadîsleri toplayan kitaplardan bir kısmında ise bu husus şöyle tesbit edilmiştir : «Allahü Teâlâ buyurur ki: Ben Allah’ım, mülkün yegâne sahibiyim, hükümdarların hükümdarıyım. Bütün hükümdarların dizgini benim elimdedir. Kullarım bana itaat ederlerse onlara rahmet veririm. îsyan ederlerse bunun cezasını hazırlarım. Hükümdarlara sövmekle meşgul olmayın. Fakat ancakbana yönelip tevbe edin ki onlarm kalbinde size karşı merhamet ve şefkat doğurayım.»837 Bu konuda diğer hadîsler : «Kim her farz namazdan sonra Âyet-i Kürsî’yi okursa, Allah ona şükredenlerin kalblerini, sıddîklerin amellerini, Allah’a dosdoğru yönelenlerin sevâbım verir, kendi minnet ve keremiyle onun üzerine rahmetini yayar. Cennete girmekten hiçbir şey onu alıkoymaz. Ölünce doğruca cennete girer.»858 «Her namazdan sonra Âyet-i Kürsî’yi okuyan kimsenin cennete girmesinde onunla Allah arasında hiçbir engel kalmaz. Ölünce (doğruca) cennete girer.»859 ed-Dürrü’l-Mensur kitabında da bu hadîs rivâyet edilmiştir. «Allahü Teâlâ, Mûsâ Peygamber’e, her farz namazdan sonra Âyet-i Kürsî okumasını vahyetti. Çünkü kim bu âyeti farz namazlardan sonra okursa ona şükredenlerin kalbi, zikredenlerin dili, Hakk’a yönelenlerin sevâbı, sıddîklarm ameli vardır. Bu âyete ancak bir peygamber ya da bir sıddîk veya kalbi iman ile dolup taşan bir kul veya Allah yolunda öldürülmesi irâde edilen bir kimse devam eder.»8®0 Diğer bir rivâyette ise şöyle tesbit edilmiştir : «Allahü Teâlâ, Mûsâ Peygamber’e şöyle vahyetti: Kim her farz namazdan sonra Âyet-i Kürsî’yi okursa mutlaka ona muttakîlerin elde edeceği mükâfatı ve sıddîldann amelini veri861ram » Hazret-i Ali (R.A.) diyor ki : — Peygamber Efendimiz’den işittim, minberin basamağında bulunuyordu: «Kim her farz namazdan sonra Âyet-i Kürsî’yi okursa ölümden başka hiçbir şey onu cennete girmekten alıkoymaz. Ölünce de cennete girer. Buna ancak bir sıddik ya da bir âbid devam eder. Kim de döşeğine uzanırken bunuokursa Allah onu da, komşusunu da, komşusunun komşusunu da güven içine alır, etrafındaki evleri de…»80′ «Kim her farz namazdan sonra Âyet-i Kürsî’yi okursa, onunla cennet arasında ölümden başka bir engel kalmaz. (ölünce de cennete girer).»803 «Kim farz namazlardan sonra Âyet-i Kürsî’yi okursa, Ce- nâb-ı Rabb onun ruhunu bizzat kendi eliyle almayı taahhüd eder. O kimse Peygamberlerle birlikte Allah yolunda savaşıp şehid düşenler gibi olur. (Çünkü onların da ruhunu bizzat Cenâb-ı Hak kendi kudret eliyle alır).»864 «Kim her namazdan sonra Âyet-i Kürsî’yi okursa yedi kat gök delinip açılır; Allah, Âyet-i Kürsî’yi okuyana (rahmet nazariyle) bakmadıkça o delikler kapanmaz. Kulunu böylece bağışlar ve ona bir melek gönderir, ikinci güne kadar o melek onun sevâbmı, iyiliklerini yazar.»865 Nesâî ile Taberânî birkaç isnadla rivâyet ediyorlar. Onlardan birinde şöyle buyuruluyor: «Kim her namazdan sonra Âyet-i Kürsî’yi okursa, ölümden başka hiçbir şey onun cennetine girmesine engel olmaz (ölünce de cennete girer).» Taberânî aynı hadîsi şu ilâveyle rivâyet etmiştir: «Âyet-i Kürsî ve Kul- Hüvallahü Ehad…»866 «Kim her farz namazdan sonra Âyet-i Kürsî’yi okursa, Allah onu ikinci bir namaza kadar muhafaza eder. Buna ancak bir peygamber veya bir sıddîk ya da bir şehîd devam eder.»68 «Kim farz namazlardan sonra Âyet-i Kürsî’yi okursa ikinci bir namaza kadar Allah’m himayesinde bulunur.»868 «Kim her farz namazı müteakip Âyet-i Kürsî’yi okursaölümden başka hiçbir şey onun cennete girmesine engel olmaz. (ölünce de cennete girer).»8(W «Kim farz namazdan sonra Âyet-i Kürsî’yi okursa ölümden başka hiçbir şey onun cennete girmesine engel olmaz. (Ölünce de cennete girer).»870 Hazret-i Enes (R.A.) diyor ki: Ona bir peygamber sevabı gibi ecir verilir. Tefsîr-i Kudsî’de de aynı husus belirtilmiştir. Hadîste, «Onu ölümden başka cennete girmekten alıkoyan hiçbir şey yoktur» meâlindeki cümle birkaç türlü yorumlanmıştır : a) Bedbaht olarak ölmesi. b) Ölüm onunla cennet arasında bir engeldir. Ölüm gerçekleşince, cennete girmesi de gerçekleşir. Bu mânayla Ce- nâb-ı Peygamber (S.A.V.) Efendimiz «Allah’a kavuşmadan önce ölüm, yâni kavuşabilmek için ölümün tahakkuk etmesi gerektir» buyurmuşlardır. c) Sa’düddin Taftazanî (rahmetullahi aleyh) diyor ki: Hadîsin mânası şöyle olsa gerek: Cennete girmenin şartlarından, ölümden başka hiçbiri kalmamıştır. Sanki ölüm onun cennete girmesine engel teşkil ediyor, «ben hazır olmadıkça cennete giremezsin» diyor.871 Malûm olduğu üzere cennete girmek haşirden sonradır. Yukarıdaki hadîsin zâhirine bakılacak olursa, ruhunun daha önce cennete girme lûtfuna mazhar olmasıdır veya iman üzere son nefesini vermesidir. Bence hadîsi böylece zâhiri üzere hamletmeye hiçbir engel yoktur. Nitekim bu mânayı destekleyici mahiyette Allah dostlarından birçok haberler nakledilmiştir. Şüphesiz ki Allah’ın fazl u keremi çok geniştir

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir