(d. 25 Nisan 1918; Zengibar, Tanzahya), genellikle. Sva- hili popüler edebiyatının babası sayılan Afrikalı romancı; Abdulla, öğrenimini tamamladıktan sonfa Sömürge Sağlık Dairesinde müfettiş-olarak iş yaşamına girdi. Burada on yıl çalıştıktan sonra gazeteci olmaya :karar verdi. 1948’de Zanzibari gazetesinin* sorumlu yazı işleri müdürlüğüne getirildi* Bunu izleyen on yıl boyunca el-Felek, el-Mehde* ve Afrika Kwe- tu’nun (Bizim Afrika) ,yâym yönetmeni yardımcılığı görevlerinde bulundu. 1958’de ulusal tarım dergisi Mkulima’nm (Çiftçi) yayın yönetmenliğine başladı Ve 1968’de emekli olana değin bu görevde kaldı. Edebi türlerde başarılı bir yazar olarak kabul edilmesini sağlayan ilk ürünleri Mkulima ’da çalışmaya başladığı tarihlere rastlar. “Mzimu wa Watu wa Kale” (Ataların Kutsal Emanetleri) adlı öyküsü Doğû Afrika Edebiyat Bürosu tarafından düzenlenen 1957-58 Swahili Öykü Yarışması’nda birincilik ödülünü aldı. Bu çalışması daha sonra 1960’ta roman olarak yayımlandı. Abdullâ, bu yapıtında, Sir Arthur/Conan Doyle’un Sherlock Holmes tipinden esinlenerek yarattığı dedektif kahramanı Bwana Msa (Musa Bey) ile sonraki romanlannın çoğun- da yer alan öteki karakterleri okurlarına tanıtmış oldu. Söz konusu romanlar arasında ödül kazanan Kisiwa cha Giningi (1968; Giningi Kuyusu), Duniàni Kunâ Watu 1973; Dünyada İnsanlar Var), Siriya Sifuri 1974; Sıfırm Gizi), Mke Mmoja WaumeWatatu (197.5; Bir Kan, Üç * Koca) ve Mwanâ yva Yungi Hulewà (1976; Şeytanın Çocuğu* Yetiştiriliyor) sayılabilir. Her yeni kitapla Abdıüla’nm olay örgüsünün karmaşıklığı gelişti ye incelik kalandı. Swahili dilini kullanışı, tüm Doğu Afrika’da baÿran- hk uyandırdı. Tekrar tekrar basılan yapıtları, yaygın biçimde okullarda kullanılmaktadır.. Romanlanndaki başlıca özellik öyküdeki çatışmanın doğasım gizleyen bir cehalet ve bpşinan ağı ile kahramanın akıl gücünü karşı, karşıya getirmesidir.
Abdulla* Muhammed Said
07
Nis