(Andy), amerikalı sanatçı (Pittsburgh 1930 – New York 1987). Nevv York’a yerleşti, ünlü bir reklam çizeri oldu. Resme, gündelik yaşam çevresinden, özellikle de çizgi-romandan sildiği imgeler aracılığıyla yaklaştı. Üslubundaki kimi anlatımcı öğeleri eledikten sonra, dizgesel ve dizisel (“Campbell’s soup cans”,1961-62) imgelere yöneldi. Amerikan ve dünya mitolojisinin (“Marilyn” [1962], “Elvis” [1965], “Mao” [1973], “ Natürmortlar” [Oraklar ve Çekiçler, 1976]) yanı sıra en kaba gerçeklikten (“Electric Chair”, 1964-1968) esinlenen dizilerini çoğaltmada (“ Factory” atölyelerinde, her tür kişisel özellikten uzak bir biçimde) çok geçmeden serigrafi yöntemini kullanmaya başlamasıyla, yapıtlarının dizgesel ve dizisel niteliği iyice belirginleşti. Konunun yinelenmesi ve renk seçimi (yer değiştirmeler, tekrenklılik), yapıta alaycı, kışkırtıcı, kaygı verici bir nitelik kazandırır. Pop art’ ın önde gelen kişilerinden biri olan War- hol, 1966-1972 arasında sinema alanında da çalışmalar yaptı (Kiss, 1963; Empire, 1964; Chelsea Girls, 1966); film çekimine birçok yenilik getirdi (imgenin yinelenmesi, gerçek zaman, sabit kamera); ancak, bir süre sonra daha geleneksel bir üsluba yöneldi (Paul Morissey ile birlikte Wo- men in revolt, 1972).
WARHOL
03
Eyl