(Konrad), sehvvaben kökenli isviçreli ressam (Rottweil [7] 1400-1410 arası – Basel ya da Cenevre 1445’e doğr.). 1431’de, konsilin başlaması nedeniyle sanatçılara bol sipariş verildiği bir dönemde Basel’e gitti. 1435’te Basel burjuvalarının arasına kabul edildi, silahhanede bugün yok olmuş olan freskler gerçekleştirdi. Yaklaşık 1435’te, kentin bir kilisesi için Selametin aynası çokkanatlısını yaptı. Oldukça sert çizgiler taşıyan bu yapıtında Witz, flaman ressamlardan aldığı ışık-göl- ge ve perspektif bilgisini ve Sluter’in heykellerinden gelen plastik etki kaygısını, belirgin bir gerçekçilik arayışının hizmetinde kullanmıştır (Basel müzesi’nde beş, Di- jon’da ve Berlin-Dahlem’de birer pano). 1444’te, Cenevre piskoposunun çağrısı üzerine katedralin sunakarkalığını gerçekleştirmek için bu kente gitti. Sunakarkalı- ğından günümüze iki yüzü de resimli iki pano kalmıştır (Cenevre müzesi). Bu resimlerden imzalı olan bir tanesinde (Mucizevi balık avı) VVİtz, İsa’yı, ayrıntılı birçi- zimini verdiği Leman gölünün kıyısında aziz Petrus’u beklerken gösterir: bu, Batı resim sanatında, gerçeğe uygunluğu tam olarak bilinen ilk manzara örneğidir. Burada, kompozisyonun büyüklüğü, plastik dilin yalınlığı, gerçekçi bir doğa anlayışıyla bağdaşır ve Ortaçağ görüşüne nazaran kesin bir dönüm noktası oluşturur.
WİTZ
16
Eki