Hz. Ali ve bazı sahabeye sövüp sayarlardı. Ömer b. Abdilaziz bu çirkin âdeti kaldırarak mezkûr sahâbeyi duâ ve ndvan ile andı. (33) 4. Müslümanlara duâ edilir. Ancak devlet başkanma duâ mevzûunda görüş ayrılıkları vardır. Bununla beraber haddi aşmamak, dalkavukluk yapmamak lâyık olmadığı vasıflan söylememek şartıyla duâ etmenin uygun olacağı, onun iyiliğinin, idaresindeki müslümanlann da iyiliği olacağı ifade edilmiştir. Nitekim Ebû-Musâ Küfe emiri iken hutbede Hz. Peygamber’e salât-ü selâmdan sonra Hz. Ömer ve Ebû-Bekr’e duâ ederdi. Durum Hz. Özer’e şikâyet edilince hoş karşılamadığı husus sadece Hz. Ebû-Bekir’i önce zikretmemesi olmuştur(34). 5. Hutbede anlaşılmayan kelimeler, müstehcen sözler söylenmez; açık, seçik ve geniş manâlı sâde sözler söylenir. Hutbe hitabet makamı olduğu için teğannî yapılmaz yani duâlar, teşbihler, âyetler ve diğer ifâdeler musiki ve makam ile okunmaz; hitâbet üslûbu ile okunur (35).
CUMA GÜNÜ VE NAMAZI 35
12
Ara