68- Kendi başına ölmüş olan herhangi bir hayvana Meye (Leş) denir. Böyle bir hayvan temiz değildir, yenmez. Boğazlanmayıp da boğulmuş olan, başı ko parılan, başına tokmak vurulan veya kulak tozuna şiş saplanan ve böylece öldürülen hayvanlar da meyte hükmündedir; çünkü meşru şekilde boğazlanmamışlardır.
69- üksek bir yerden düşüp ölen, başka bir hayvanın tepmesi veya tos- lamasıyle veya bir taş ve ağaç parçasının çarpmasıyle ölen, bir yırtıcı hayvan tar afından parçalanarak ölen herhangi bir hayvan da meytedir. Onun için eti yen mez.
Fakat aslen eti helâl olan ve üzerinde hayat eseri”bulunan böyle bir hayvan Besmele ile boğazlanırsa eti yenebilir. Bu İmam Azam’a göredir. İmam Ebu Y usufa göre, eğer onun benzeri bir hayvan yaşamayacak bir halde ise, boğazlanmakla onun eti helâl olmaz. İmam Muhammed’e göre de, eğer henüz boğazlanan hayvanın yaşayabileceği pek az bir mikdardan biraz daha ziyade yaşayabilecek bir halde ise, boğazlanmca eti helâl olur değilse, olmaz. ^
70- Eti yenen bir hayvanın boğazlanmadan önce, ondan kopan ve kesilen herhangi bir parçası yenilemez, bu meyte hükmündedir. Bundan yalnız balık ile çekirge müstesnadır. Çünkü bunlarda boğazlamaya gerek yoktur. Bir de, bir hay vanın kesildikten sonra kendisinde hayattan henüz eser varken kopan parçası, meyte hükmünde değlidir. Ancak bu parçayı yemek mekruhtur.