wiki

Avla İlgili Çeşitli Meseleler

78- Avlanacak birçok havan için bir Besmele yeterlidir. Şöyle ki: Avcı silâh atarken veya öğretilmiş hayvanı salıverirken bir kez “Bismillâhi Allahü Ekber” dedikten sonra birkaç hayvan aldığı yara sebebiyle ölmüş olsalar, hepsinin etleri yenebilir.

Yine, bir kimsenin belli bir av hayvanına Besmele ile attığı ok veya kurşun, diğer bir avı yaralayarak öldürse, onun da eti yenebilir. Çünkü bu şekilde yapılan besmele, o belli ava değil, atılan alete veya salıverilen hayvana aittir. Bununla beraber yükümlülük, güce göredir. Avcının gücü ise, yalnız atmayadır, yoksa di­ lediği ava isabet ettirmek değildir.

79- Bir ava karşı öğretilmiş bir köpeği veya doğan gibi diğer bir hayvanı Besmele ile salmak da bu hususta kurşun atmak hükmündedir. Fakat avcı bir alet üzerine Besmele okuduğu halde, diğer bir aleti atacak olsa, bu aletin isabet edeceği avın eti, o av Besmele ile kesilmedikçe yenmez.

Aynı şekilde, bir kimse boğazlamak üzere olduğu bir hayvanı, Besmele okuduktan sonra bırakıp da onun yerine önceki Besmele ile başka bir hayvanı boğazlayacak olsa, bunun eti helâl olmaz. Çünkü bu ikinci hayvan üzerine Besmele yapılmamıştır.

80- Atılan bir kurşundan aldığı bir yara sonunda henüz elde edilmeden ölen veya bir av köpeğini açtığı yaradan dolayı hemen ölen bir av yenebilir. Fakat atılan taşın ve diğer bir merminin sadece ağırlığından dolayı yara bulunmaksızın ölen veya bir av köpeğinin sadece çarpmasından veya boğmasından dolayı ölen bir av, yenmez. Çünkü yaralama, hükmen bir boğazlamadır. Yara bulunmayınca, bo­ ğazlama da yapılmamış olur. Kabul edilen fetva budur.

81- Av hayvanının yenebilmesi için, sadece yaralama yeterli değildir. Bu­ nunla aberaber kan da akmış olmalıdır. Fakat bazı alimlere göre kan akması şart değildir. Diğer bazı alimlere göre de, yara büyük ise, kan çıkması gerekmez, de­ ğilse, gerekir.

İmam Ebu Yusuf ile İmam Şafiî’ye göre, aslında yara gerekli değildir. Yara bulunmasa da, öğretilmiş hayvanların öldürdükleri hayvanların etleri yenebilir.

82- Dişli öğretilmiş hayvanlar, tuttukları avların kanlarını içseler veya sa­ hihlerinin kendilerine atacağı et parçalarını yeseler veya sahihleri avı elde ettikten soma bunun etinden yiyecek olsalar, bu işler avlanmış olan hayvanın etinin yen­ mesine engel olmaz.

83- Yaralı olduğu halde henüz canlı iken elde edilen bir av, besmele ile boğazlanmazsa, eti yenmez. Ancak ele geçen bir hayvanın hayatı, yeni boğazlanmış bir hayvanın hayatı gibi hemen sönmek üzere ise, onun boğazlanması gerekmez. Bununla beraber boğazlanması dağa iyidir.

84- Öğretilmiş bir av hayvanı, avladığı avı yaraladıktan soma, yere çarpıp tekrar yaralayarak öldürse, eti helâl olur. Çünkü tutacağı avı bir defa yaralayıp tekrar yaralamaması hayvana öğretilemez. Onun için bu bağışlanmıştır.

85- Avcı tarafından atılan bir şeyle yaralanan bir av, ilk önce yere düşüp de hemen ölse, yenebilir. Çünkü bundan kaçınmak mümkün değildir. Fakat suya, dam üzerine veya bir ağaç üzerine, oradan da yere düşerek ölse, eti yenmez. Çünkü su ile veya dama düşmekle veya ağaca çarpmakla ölmüş olması düşünülebilir.

Fakat başka bir göre, eğer aldığı ilk yara hemen öldürücü bir yara ise, eti yenebilir, değilse yenmez.

86- İki avcıdan biri silâh atarak bir avı yaraladığı halde, diğeri de silâh atarak öldürse, bakılır: Eğer bu iki avcıdan biri silâh atıp da avı kaçamaz hale getirdikten sonra, diğeri de silâh atarak onu öldürse, eti yenmez. Çünkü bu takdirde o avı tutup boğazlamak mümkündür. Artık ikinci avcı, bu avın yaralı durumundaki kıymetini birinci avcıya öder. Fakat bu av, ilk yaradan dolayı, artık yaşaması umulmayacak bir hale gelmişse, eti yenebilir. Çünkü bu durumda ölmesi, birinci avcının silâhına bağlanır, ikinci avcıya da kıymet ödemek gerekmez.

87- Yakınlık kazanmış olan av hayvanlarını da boğazlamak gerekir. Evde beslenen geyik gibi…

Aksine olarak koyun ve deve gibi ehil bir hayvan yabanileşip de ele geç­ irilmesi zor olsa veya kuyuya düşüp de boğazlanması mümkün olmasa, herhangi bir alet veya silahla yaralamak (mesela kurşun atmak) suretiyle öldürülmesi caiz olur. Böylece eti yenir. Çünkü o hayvanın gerçekten boğazlanması, imkansız ol­ muştur.

88- Bir kimse öğretilmiş hayvanı, Besmeleyle bir ava gönderdiği halde o hayvan, arka arkaya birçok av hayvanlarını avlayacak olsa, hepsi de yenebilir.

Yine, bir ava attığı ok veya kurşun birkaç av hayvanına isabet ederek bunları yaralasa ve öldürse, hepsi de yenebilir.

(İmam malik’e göre, ilk avlanan yenebilir, diğerleri yenmez. Çünkü bu İm­ ama göre, ava hayvanı göndermek veya silâh atmak halinde avı belirlemek şarttır. Bu belirleme ise, yalnız birinci av için olmuştur.)

l^ıLoJI 6j-j-c«ÜJIj t_1j.^IL I<JJI

“Doğrusunuen iyi bilen Allah’dır ve asıl güzel olan Allah katında güzel olandır.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir