Karagöz
Anadolu Yayıncılık Arşivi
tiptir. Sık sık zora başvurur; Hacivat öbür tipleri tokatlar. Cahilliği yüzünde da işine gelmediği için Hacivat’ın sözl anlamayarak ya da anlamazlıktan gele sözcükleri başka sözcüklere benzete karşısındakini güç duruma sokarak ve saçık konuşarak izleyiciyi güldürür. Ticî ten anlamaz, ama iyimserliği yüzün zarar edeceği işlere girişir; bazen de H vat’la ortak çalışır.
Hacivat’ın arkadaş aradığını belirtmes ardından perdeye gelir ve hemen her oyunun sonuna değin perdede kalır. Mu vere bölümünde yalnız Hacivat’la, fasıl lümünde ise öbür tiplerle de konuşur. O nu Hacivat’la birlikte hep aynı biçin bitirir.
Karagöz yuvarlak yüzlü, değirmi top sal lı ve kocaman gözlüdür. “Işkırlak” deı başlığı zaman zaman geriye düşerek Ka göz’ün çıplak başını ortaya çıkarır ve bu bir güldürü öğesi oluşturur. Kırmızı ren; egemen olduğu giyimi salta, dizlik, kuşak yemeniden oluşur. Tütün kesesi de vard
Hacivat gibi Karagöz’ün de yaşamış b olduğu söylenir. Kendisi de bazı oyunları aslının Çingene olduğunu söyler. Salahedd Eyyubi’nin subaylanndan Bahaeddin Kar kuş ya da Orhaneli ilçesinin Karakeç aşiretinden Kara Oğuz adlı bir köylü olduj yolunda söylentiler vardır. Evliya Çelebi’) göreyse Selçuklular döneminde İstanbı tekfurunun Çingene seyisi Sofyozlu Karagc Bali Çelebi’dir. Ayrıca bak. Hacivat.