Tasavvufi Sohbetler

İLHAM

Ruh ve nefs aslında bir bütünün iki yönüdür.Ruh safiyet yanımız,nefs ise arzularımız.Arzu ve emellerimiz gözümüze perde olur. Kâmil insan perdesini kapamaz.O herkese gönlünü açar,herkesi davet eder,ama insanlar kendileri perdelerini kapatırlar.Güneş herkese doğar ama perdenizi kapatırsanız içeri giremez.İnsan dediğimiz et ve kemik değil.İnsan dediğin o ‘karşılıksız sevgi’,’ilahi enerji’,’ilahi sevgidir’.İnsanlar,bu zevki ilahiden zaten kapları kadar alırlar,fazlası taşar.Taşan da denize karışmıştır.’Hüvel evveli vel ahiri vel zahiri velbatın’dedik.’İçte ne varsa dışta o var’.Yani dışı islam,içi iman.O zaman islamın şartı beş,imanın şartı altı,bu ne olaki?Niçin denk değil ? Hani,Hüvel zahir,Hüvel batın.’İslamın şartı beştir ama altıncısı haddini bilmektir’.İnsan haddini yani sınırını,ölçüsünü bilirse,o zaman insandır.İnsan kendi iradesiyle kendini sınırlarsa özgür,başkasının iradesiyle sınırlarsa tutukludur.

Cenab-ı Hak Alîm’dir.Kim ilme hizmet ederse(abdiyet) o,Allah’a cc ilim sıfatından yakîn olur.Cenab-ı Hakk’ın bir ismide (Musavvir)’dir.Tasvir eden,betimleyen,biçim verendir.O halde sanata kim hizmet ederse,o kimse Allah’a cc (Musavvir) isminden yakîn olur.Bunun gibi,kim tefekkür ederek felsefeye hizmet ederse,Allah’a cc (Hakim) isminden yakîn olur.Bunun için ilahi sıfatların önüne’Abd’ sözcüğü eklenerek insanlara isim takılır.Abdullah,Abdurrahman,Abdurrahim vb. Cenab-ı Hakk’ın isimlerine hizmet eden her insan,hizmet ettiği ismin sıfatını giğinir ve bu yolla Hakk’a yakîn olur.İnsanların bir başkasını veli olarak bilmesi ve onlara muhabbet duyması kâfi değildir.Kendileri veli olmalıdırlar.Her insanın kalbine (iman) yerleşirse o insan velidir.Veli olmak Allah cc dostu olmak demektir,o halde veli olmak,Mü’min olmak insanın asli görevidir,insanlık borcudur.

Şimdi bakınız bütün Âlemler tekbir nefstir,tek ruhtur,tek candır ve tek Hakikat vardır.İsterseniz tek Yüz,tek Cemal de diyebilirsiniz.Hani (nereye dönerseniz dönün Allah’ın cc yüzü oradadır) denmiştir ya.Sen kendine bir varlık atfediyorsun ! Kesret âleminden kurtulman demek,kendine atfettiğin varlıktan kurtulman demektir ki kendine atfedecek bir varlık bırakmayıp bütün benliğin ve varlığından soyunup bakarsınki o tek ve eşsiz Cemal’in kendisi senin (özün) sonunda da herşey fena bulur, ancak (O’nun yüzü) baki kalır.(Hü vel baki) efendim.İlham vahiy değildir.Vahiy bütün insanlığı ilgilendiren bir ‘Risalettir’ ki Emin bir Nefs (Nefs-i Mutmainne) ve ‘Selim bir kalp’ten zuhur eder.İlham özneldir ve Nefs-i Mülhime’den tecelli eder.Kişiye özeldir,bir başkasını bağlamaz,bir başkasına hükmetme hakkı yoktur.Ama Risalet hâkimdir,ama zorlayıcı değildir(Lâ ikrahe fiddin).Ehli bilir birde Yunus Emre Hz’lerinin sözleri ilhamdan ötedir.Hiçbir veli insanlara hükmetmek için gelmemiştir.Nebi ve Veliler,hüküm için değil (Hizmet) için vardırlar çünkü ‘Hüküm Allah’ın cc dır’.

Rate this post
Rate this post

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*