Veracruz’a Giriş
Diego Rivera’nın 24 Aralık 1951 tarihli bu duvar resmi, “Hernan Cortes”in Veracruz’a Girişi” ya da “İşgal ya da Sömürgeleştirme’^ adlarıyla bilinir. Ri-vera bu duvar resminde de İspanyolların Amerika’ya getirdiği sömürüyü ve şiddeti gösterme çabasındadır. Arka planda en ağır işlerde çalışan yerliler ve bazı ağaçlarda, ispanyollar tarafından asılmış yerliler görünür, Sol üstte engizisyonun yerlilere uyguladığı şiddet görülmektedir. Sol altta ise askerler aiğer yerlilerin korku dolu bakışları altında bir yerliye zulmediyorlar, Bu duvar resmi aynı zamanda Rivera’nın en çok polemiğe yol açan eseridir. Tabloda Hernan Cortes üç kez resmedilmiştir. Ama önceki duvar resimlerinin aksine burada Cortes neredeyse bir karikatürü andırır. Diego Rivera bunu bilimsel bir araştırmaya dayandırır. Rivera aynı kanıtı kompozisyonun içerisine de yerleştirir. On pfanda Cortes’in tahsildarı Martin de Alderrete’nin elindeki kitaptan okuruz: “Hernan Cortes’in kemik kalıntılarında yapılan araştırmalar sonucunda elde edilen bulaui far, kendisinin iskelet sistemine bulaşan frengi nedeniyle kemik küçülmesi yaşadığım açıkça göstermektedir” Burada Hernan Cortes’e keselerle altın teslim edilmektedir. Rivera bu altın hastalığının altını çizmek ister ve yine kompozisyonun içine yerleştirdiği bir metinle anlatır. Bu alıntı atının üzerinde heybetle oturan ünlü komutanlardan Pedro de Afva-rado’nun hemen yoranddb* duvara yazılmıştır. “Ve bu yeni gelen hama vermek için altın istediler. Çünkü Cortes onlara Moktezuma’nın altınları olup olmadığım sormuştu. Ve evet diye yanıtlayınca ‘Getirin bana’ dEedr ‘onlan. Ben ve arkadaşlarımın hastalığı katinde. Yalnız altınla iyileşir kalbimiz/” Ortadaki yeri kadın Malinche. Moktezuma’nın karısı ve bu toprakhrdaki rehberi. Rivera yine küçük bir oyun aymıyor resmi görenlere. Kendisini Malinche’nin oğlu olarak resmediyor.