İslâm dinini anlatmak üzere şimdiye kadar, sayısız kitâblar yazılmıştır.
İhyâ bunlar içinde pek müstesnâ bir yer işgâl etmektedir.
Zîra o, ilmi, ahlâk ile; hikmeti meviza ile; nazariyeyi tatbikat ile; sözü
hâl ile birleştirmiştir. İhyâ sâdece akla hitâb etmez, aynı zamânda
kalbe de hitâb eder. İhyâ’da, dînin en derin mes’eleleri herkesin anlıyabileceği
bir açıklıkla kaleme alınmıştır. İhyâ’da samimiyet ve
ihlâs esastır. Kimsenin hatırına gönlüne bakılmamış ve bütün yanlış
lıklar,’riyakârlıklar, ahlâk zaafları, dine aykırı bozukluklar açıkça edilmiştir. İnsanlar bâzı kitâbları okurlar, fakat onlardaki bilnhlanna,
kalblerine inmez, kendilerini tesir altında bırakmaz,
“¡yâ öyle değildir. İhyâ inşânı derin bir şekilde tesir altında bırakır;
(han düşündürür, bâzan tüyleri ürpertir, bâzan ağlatır, bâzan iitnidndirir,
bâzan korkutur, bâzan teşvik eder, bâzan el çektirir… İhyâ
if.âbt, sanki canlı bir kitâbtır… İşte bu devirde bize en fazla lüzumlu
da böyle kitâblardır. Zira devrimizin müslümânı titremek, kengelmek,
uyanmak, canlanmak, davranmak, hâlini ıslah etmek
orundadır. Ortada kuru bilgi vardır. Fakat bu bilgileri satırlardan
:■■■■■-dırlara, hâfızalardan kalblere, nazariyattan hayâta indirmek lâ
zımdır.
ÎHYÂ KİTÂBININ HUSUSİYETLERİ:
26
Oca