Doktorlar şöyle diyorlar: Hamamın iyisi; yapısı
eski, sahası geniş, suyu tatlı, düz ayak ve normal sıcak
olanıdır. İlk oda serinleme, ikinci oda ısınma, üçüncü
oda da kurulanma içindir.
Ebu Hüreyre şöyle bir hadis rivayet ediyor:
«Hamam ne güzel bir binadır. Müslüman oraya
girince Allah’dan C.C. Cennet ister ve Cehennemden
Allah’a C.C. sığınır.»
İbn-i Ömer’den de şu hadis rivayet ediliyor:
«Yakında Acem diyarını fethedeceksiniz. Orada
«Hamam» dedikleri yapılar göreceksiniz. Erkekler oraya
peştemalsız girmesin. Hasta ve loğusaların dışında
kadınlan da oraya koymayın.» — İbn-i Mâce.
Setr-i avret, her yerde lâzım olduğu halde hamamda
daha da önemlidir.
Haman İmandandır
Câbir R.A. şu hadisi rivayet ediyor:
«Kim Allah’a C.C. ve ahiret gününe iman ediyorsa,
hamama peştemalsız girmesin.» — Nesei.
Hamama yavaş yavaş girmeli, yavaş yavaş da
çıkmalıdır. Hamamda çok durmak insanı zayıflatır,
baygınlık verir, kurutur. Kuru mizaçlılar, havadan çok
su kullanırlar. Etli canlı olanlarsa sudan çok hava
kullanırlar. Deri ıslaklığını koruduğu sürece hamamda
kalınabilir. Kurumaya başlayınca hemen çıkmalıdır.
Hamamdan sonra, özellikle kış aylarmda daha çok
örtüye bürünmelidir. Soğuk su ile duş yapmak vücudu
kuvvetlendirir, beden gücünü bir araya toplar.
Genç ve hararetli olanlar öğle vakti yıkanmalıdırlar.
Yaşlılar, çocuklar, ishal ve nezlesi olanlar için bu
yasaktır. Kükürtlü su ile yıkanmak uyuza ve kaşıntıya
iyi gelir. Soğuktan mütevellit hastalıkları izale
eder. îbn-i Ömer.- Arapların hamamı güneştir, demiştir.
îmanı Şafii güneşte ısınmış su ile abdest almayı
mekruh görmüştür. Bu hususdaki hadis sahih değildir.
Fakat bunu kötü sayan hiç bir tabib görmedim.