Habeşistan Necâşısi Ashame vefat edince Rasûl-i Ekrem (s.a.) ashabım toplayıp saf saf eyledi ve müveffânın namazını gıyabi olarak kıldılar. Şafii, Ahmed b. Hanbel, İbn, Hazm Şevkâni gibi müctehidler bu hadis-i şerife dayanarak, uzak veya yakın başka bir yerde bulunan cenaze üzerine namaz kılmanın caiz olduğu hükmünü benimsemişlerdir. Buna göre kıbleye dönülür, saf bağlanır ve hazır cenazeye kılındığı gibi namaz kılınır. Ebû Hanife ve Malik yukarda geçen vak’anın Hz. Peygamber’e ait ve ona mahsus bulunduğuna kani olarak gıyabi namazı caiz görmemişlerdir. İbn Teymiyye’ye göre bulunduğu yerde namazı kılınmamış ise gıyaben kılınır. Nakli delil birinci içtihadı desteklemektedir. (32)
f) Gıyabi Namaz:
12
Ara