mam Ebû Hanife ve Mâlik’e göre cami içinde cenaze namazı kılmak mekruhtur. Bu hükmün delili «Mescidde cenaze üzerine namaz kılan kimseye birşey yoktur -bir başka rivayette «namazı yoktur»- hadisidir. İbn Âbidin meseleyi bütün ihtimalleriyle ele alarak mezkûr hükmü şöyle açıklamıştır: Cenaze mescidde cemaat dışarda veya cemaat mescidde cenaze dışarda, yahut, her ikisi de mescidde, yahut da cenaze içerde veya dışarda olup cemaatin bir kısmı mescidde bir kısmı dışarda olsa da namaz mekruhtur; çünkü hadis bunların hepsine şâmildir. (30) Ahmed b. Hanbel, Şâfiî, İbn Hazm, İbnu’l-Kayyim gibi müctehidlere göre cami içinde cenaze namazı kılmak mekruh değildir. Çünkü Rasûlullah (s.a.) Süheyl b. Beyda’mn namazını mescidde kılmış, sahâbe de Ebû Bekir ve Ömer’in (r.a.) namazlarını mescidde edâ eylemişlerdir. Bu tatbikata aykın olarak rivâyet edilen yukardaki hadis Ahmed b. Hanbel’e göre zayıftır. Diğer bazı alimlere göre de sahih rivâyette «mescidde namaz kılana birşey yoktur» ifadesi vardır ki bu cevaz ifade eder. İbnu’l-Kayyim meseleye şöyle bir çözüm getirmiştir: Hz. Peygamberin devamlı sünneti cenaze namazını mescid dışında kılmaktır. Mazeret bulunduğunda bazen mescidde de kılmıştır. Bu caiz olmakla beraber efdal olanı mescid dışında kılmaktır. (31)
e) Cami İçinde Namaz :
12
Ara