1 0 — D a r d a k a l a n , m u r d a r h a y v a n v e y a o n a b e n z e r h a r a mb i r y i y e c e k v e i ç e c e k i l e , b a ş k a s ı n a a i t – a s l ı h e l â l – y i y e c e k vei ç e c e k b u l s a b u n l a r d a n h a n g i s i n i a l ı r .Mâlikîlere göre böyle bir nevi yiyecek ve içecek bulan dardakalmış kişi, darda kalıp aldığını isbat edemeyeceği için elininkesilmesinden veya sopa yemek ve işkence çekmekten korkmuyorsa;yani böyle bir tehlike yoksa başkasının yiyecek v^içeceğini tercih eder; böyle yapması daha iyidir (mendûb).Eğer mezkûr tehlikeler varsa murdar hayvanı tercih eder veonu yer. (32)le demiştir: «Darda kalan kimse bir murdar hayvan ile bir desahibini bilmediği ekmek bulsa murdar hayvanı yer.» (33)Şafii de el-Umm de şöyle demiştir: «Bir kimse darda kalıp,yemesi için izin verilmemiş bir yiyecek bulsa onu yiyemez, murdarhayvandan yiyebilir.» (34)Bu görüşün delili: Darda kalanın murdar hayvan etini yiyebileceğinas ile mübâh kılınmıştır. Başkalarının malı ve mülkümuhteremdir, bunun zarûret halinde helâl olup olmayacağıiçtihad mevzûudur, nas ile sabit olan hükmü başkasına tercihetmek daha uygundur. (35)
Murdar Hayvan ve ya Başkasının Yiyeceği :
12
Ara