68 — Malın aynına değil de menfaatine meselâ muayyen bir zaman için kullanmaya zarûret halinde muhtaç olmanın, meselâ su çekmek için birisinin ip ve kovasına ihtiyaç duymanın da hükmü aynıdır; kullanmak üzere vermek gerekir. Ancak yine bedelsiz mi yoksa bedel karşılığında mı verecektir mevzûunda yukarda geçtiği şekilde burada da ihtilâf edilmiştir. (138) Bedelin Miktarı: 69 — Darda kalana verilen malın bedelinin ödenmesi görüşüne katıldığımız takdirde, darda kalana verilen malın bedeli piyasa değeridir. Malın sahibi bu fiatla malını ona satmaya mecburdur. İmam İbn Teymiyye şöyle demiştir: «Mal sahibi darda kalanın muhtaç olduğu malı satmaya mecburdur, bu satış piyasa fiatıyla yapılacaktır, imtinâ ederse her iki hususta da cebr caizdir.» (139) Şâfiîler de aynı görüştedir. (140) Mal sahibi piyasa fiatından daha fazlasıyla satarsa bunu mecburen satın alana, fiat farkını ödemek gerekmez, zorlanmış kişiler gibi bu da mecburen farklı fiatla satın almıştır, bu farkı almaya mal sahibinin hakkı yoktur, alanın da ödemesi lâzım değildir. (141) Bedelin peşin olarak ödenmesi de şart değildir; darda kalanın yanında malı olmadığı takdirde borçlanarak alması caizdir. (142) S a h i b
Bedelin Miktarı:
13
Ara