(Pietro Vannucci. il ^denir), İtalyan ressam (Cittâ della Pıeve, Perugia, 1445/1450’ye doğr. • Fontıgnano, Perugia, 1523). Floransa’da Verrocchıo’ nun öğrencisiydi; düzenlemenin açık se- çikliği ve bakışımlılığı, resim mekânının geniş bir görüntü verecek tarzda yapıtan- dırılmasında Piero Della Francescaldan esinlenerek rahat ve uyumlu bir sanat geliştirdi. İl Perugino’nun Sisti nacapellası’n- da gerçekleştirdiği Anahtarların aziz Pet- rus’a teslimi (1481) konulu freskte bu resim anlayışı ağır basar; 1504’te sanatçı tarafından, büyük bir olasılıkla Perugia ka- tedrali’ndeki San Giuseppe capellası için yapılan Meryem’in evliliği adlr tablonun (Caen müzesi) önemi ve çekiciliği gene bu anlayıştan kaynaklanır. İl Perugino, 1496-1500 arasında, Perugia’daki Golle- gio del Cambioda kâhin kadın ve kahraman figürlerinden oluşan tarihsel bir dtei gerçekleştirdi; bu diziyi Nativitâs ve Görünme konulu iki resimle tamamladı. 1505’te, Este ailesinden İsabella’nın hizmetine girdi ve onun Mantova’daki ”stu- diolo”su için, Aşk ile İffet’in çarpışması (üouvre) konulu tabloyu yaptı. II Perugino yapıtlarında, tatlı, hoş tipler ve yüzler, hafif manzaralar, öğrencisi Raffaello’nun da hayranlığını uyandırmış kösin bir uyum elde etmeye çalışmıştır.
PERUGİNO
19
May