Genel

Alonso

ALONSO (Dâmaso), İspanyol yazar (Madrid 1898). Madrid Üniversitesi’nde profesörlük yaptı (1939-1968). İspanyol şiirinin tarihi üzerine birçok araştırması vardır: La lengua poĞtica de Göngora, 1935; La poesia de San Juan de la Cruz, 1942; La poesia espanola: ensayo de mĞtodos y llmites estilisticos, 1967. 1968’de İspanyol akademisi’nin müdürü oldu. Birçok şiir kitabı yayımladı: Hijos de la İra, 1944; Poemas eseogidos, 1969.

ALONSO (Fernando), kübalı dansçı ve eğitimci (Havana 1914). Alicia Alonso ile (evlendiği ve daha sonra ayrıldığı eşi) birlikte Küba Ulusal balesi’nin yönetmenliğini yaptı ve topluluğun bale okulunda ders verdi. —Kardeşi, koregraf ALBER-TO’nun (Havana 1917) birçok yapıtı, Küba Ulusal balesi’nin repertuarında yer aldı (RomĞo ve Juliet, 1955; Karmen süiti, 1968 [Bizet-Şçedrin’in müziğiyle]. Bu sonuncu yapıt, ilk kez sahnelendiği Bolşoy’ un repertuarında da yer almıştır).

ALONSO (Alicia) [kızlık adı Alicia Mar-TİNEZ], kübalı balerin (Havana 1920’ya doğr.) Aleksandra Fyodorova ve Anatol Vilzak’tan ders aldı, Ballet Theatre’da (1957’den bu yana American Ballet The-atre) meslek hayatına atıldı (1941-1960), bu arada Ballet russe de Monte-Carlo’da da dans etti. Stili, rus bale okulu ile amerikan genç klasik okulunun ikili etkisi altında kaldı; şaşmaz bir teknikle az rastlanan bir duyarlılığı birleştirdi. 1942’de yakalandığı ve 1972’de yenmeyi başardığı tam denilebilecek bir körlüğe rağmen, Alonso, dansın “kutsal dev”lerinden ve kendi kuşağı içinde Giselle’i en iyi biçimde yorumlayanlardan biridir. Repertuarındaki önemli rollerden (Kuğu gölü, Sylphides) başka olağanüstü yaratışları vardır (A. de Mille’in Fail River Legend [1948] adlı yapıtındaki Lizzie Borden rolü gibi). Ballet Theatre’da dans etmeyi sürdürmekle birlikte kendi topluluğunu kurdu (1948) ve kendi okulunu açtı (1955). Bu okul, daha sonra Küba Ulusal bale okulu oldu (1962). Aynı yıl, Küba Ulusal balesi adını alan topluluğu, bütün dünyada temsiller verdi. Alonso, Gi-selle’ı kendi yorumuyla oynadı (1966) ve Grand Pas de quatre’ı (Jules Perrot, 1845) yeniden düzenleyerek sahneledi (1970). Azari Plisetski’ye (Maya Plisetska-ya’nın erkek kardeşi) birçok kez eşlik etti ve uzun süre igor Yuskeviç ile efsanevi bir çift oluşturdu.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir