Cimarosa, Domenico

Cimarosa, Domenico (d. 17 Aralık 1749,
Aversa, Napoli Krallığı – ö. 11 Ocak 1801,
Venedik), en önemli Italyan komik opera
bestecilerinden biri.
Yoksul bir ailenin oğluydu. İyi bir eğitim
görmesini isteyen ailesi Napoli’ye taşınarak
onu parasız bir okula yazdırdı. Cimarosa
1761’de girdiği Sta. Maria di Loreto Konservatuvan’nda
11 yıl eğitimini sürdürdü.
Meslek yaşamına Le Siravaganze del conte
(Ünlü Sabırsızlar) adlı komik operası ile
başladı. 1772’de Napoli’de, Teâtro de’ Fiorentini’de
başarıyla sahnelenen bu operayı
1778’de Roma’da sahnelenen L ’Italiana in
Londra (Londra’da Bir İtalyan).izledi. Cimarosa
1784’ten 1787’ye değin İtalya’nın
çeşitli kentlerinde yaşadı. Bestelediği ciddi
ve komik operalar Roma, Napoli, Floransa,
Vicenza, Milano ve Torino’da sahnelendi.
1787’de II. Yekaterina’nın çağrısı üzerine
Petersburg’a giderek Giovanni Paisiello’
nun yerine saray müzikçisi oldu. Petersburg’da
biri 1788’de, öbürü 1789’da, iki
opera sahneledi. 1791’de II. Leopold’un
çağnsı üzerine Viyana’ya gitti, 7 Şubat
1792’de Burgtheater’de başyapıtı II matrimonio
segreto’yu (Gizli Evlilik) sahneye
koydu. Bu yapıt komik operanın en başarılı
örneklerinden biridir ve Cimarosa ününü
bu yapıta borçludur. 1793’te İtalya’ya dönen
Cimarosa’nın II matrimonio segreto ve
daha başka pek çok operası coşkuyla karşılandı.
Bu dönemin yeni yapıtları arasında
1794’te Napoli’de sahnelenen Le astuzie
femminili (Kurnaz Kadınlar), 1796’da Venedik’te
sahnelenen ve Cimarosa’nm trajik
operadaki başyapıtı olan Gli orazi e i curiazi
(Dualar ve Papazlar) vardır.
Çoğunlukla Napoli’de yaşayan Cimarosa,
1799’da Fransız cumhuriyet ordularının
kenti işgal etmesi sırasında cumhuriyete
karşı sempatisini açıkça gösterdiği için,
Bourbonlar yeniden başa geçince hapse
atıldı. Serbest bırakıldıktan sonra sağlığı
bozulmuş bir halde Napoli’den aynldı. Bir
bağırsak hastalığından ölmesi, düşmanlarınca
zehirlenmiş olduğu söylentisine yol açtı.
Yapılan resmî soruşturma bu suçlamanın
asılsız olduğunu kanıtladı.
Cimarosa, müziği canlı ve kusursuz melodilerle
dolu üretken bir bestecidir. Başarılı
tipler yarattığı operalannda komik durumlar
da çok boldur. Koro yapıtları arasında, o
dönemin opera prova yöntemleri üzerine
bir taşlama olan II maestro di cappella
(Koro Şefi) kantatı da vardır. Operaları gibi
hâlâ ilgi gören çalgı yapıtları arasında
birçok canlı klavsen sonatı ve bir de iki flüt
için konçerto bulunmaktadır.

Rate this post
Rate this post

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*