(d. 26 Nisan 1798, Charenton-Saint-Maurice – ö. 13 Ağustos 1863, Paris, Fransa),
yapıtlarındaki renk kullanımıyla hem izlenimci,
hem de ard izlenimci ressamları
etkileyen Fransız ressam. Konularını daha
çok tarihsel ya da güncel olaylarla edebiyattan
seçmiştir. 1832’de Fas’a yaptığı gezi,
daha egzotik konulara yönelmesine yol
açmıştır.
Gençliği. Ailenin dördüncü çocuğu olan
Delacroix’nm babası 1798’de Felemenk elçiliğinde
bulunmuş, 1805’te de Bordeauxbelediye başkanıyken ölmüştü. Ama asıl
babasının devlet adamı Charles-Maurice de
Talleyrand-Perigord olduğu da söylenir.
Delacroix mutlu bir çocukluk geçirdi. On
yedi yaşma değin klasik konular üzerine
eğitim gördü. Seçkin ve sanatsever aile
ortamında müzik ve tiyatro sevgisi kazandı;
edindiği davranış biçimleri ve ilişkilerle tam
bir salon adamı oldu. 1815’te âkademik
eğilimli ünlü ressam Baron Pierre-Narcisse
Guerin’den ders almaya başladı. Bu arada
tarihsel konuları işleyen ressam Antoine-
Jean Gros ile tanıştı, kral yanlısı ressam
Baron François Gerard’m toplantılanna
katıldı. 1822 gibi erken bir tarihte devlet
adamı ve tarihçi Louis Thiers’nin desteğini
kazandı. 1830’larda içişleri bakanlığı yapan
Thiers onu mimari dekorasyon işlerinin
başına getirdi.
Napoleon Savaşlan’mn ardında bıraktığı
hüzün duygusuyla büyüyen Delacroix,
Fransız ressam Theodore Gericault, İngiliz
ressam Richard Parkes Bonington, Polonya
asıllı besteci ve piyanist Frederic Chopin ve
Fransız yazar George Sand gibi romantik
sanatçılardan etkilendi. Ama Romantik hareket
içindeki, Victor Hugo, Hector Berlioz
gibi sanatçıların yer aldığı kavgalara katılmadı.
Olgunluk üslubunun gelişmesi. Delacroix’
nın, Dante’nin İlahi Komedya’sından esinlenerek
gerçekleştirdiği “Dante ve Virgilius
Cehennem’de” (1822, Louvre Müzesi, Paris)
adlı ilk başyapıtındaki trajik duygu
Michelangelo ve Rubens’i anımsatır. 1824
Salon Sergisine verdiği “Sakız Adası Katliamı”
(Louvre Müzesi, Paris) adlı büyük
boyutlu resminde izlenen istilacıların gururlu
havası, Yunanlıların dehşeti ve çaresizliğigökyüzünün görkemi, yansıttığı anlatım
bütünlüğüyle Delacroix’nm dehasının kanıtlandır.
Delacroix, Fielding kardeşlerle (Thales,
Copley, Theodore ve Newton) Bonington’
m duyarlı tekniklerine ilgi duyduğu gibi
John Constable’m 1824’te Paris’te sergileyansıtır. Renkler oldukça zengin ve ışıltılıdır,
ayrıca yaldız ve beyaz da çok kullanılmıştır.
Dublin’deki Chester Beatty Kütüphanesinde
bulunan ve bu konudaki bilinen
en eski el yazması olan Nücumul- Ulûm’un
(1570; Bilimlerin Yıldızları), Dekkan Minyatür
Okulu’nun bellibaşlı merkezlerinden
Bicapur kentinde yazıldığı sanılmaktadır.
Bicapur’da II. İbrahim Adil Şah’ın (hd
1579-1626) koruyuculuğu altında resimden
başka sanat dalları da gelişmiştir. Büyük bir
müzik ve sanat tutkunu olan Adil Şah’ın,
döneminde yapılmış birkaç portresi de günümüze
ulaşmıştır. Dekkan Minyatür Okulu’nun
başka önemli merkezleri Ahmadnagar,
Golconda ve 18. yüzyılda Evrengâbad
ve Haydarâbad’dır. Dekkan Okulu, 17.
yüzyıldan sonra, kuzeydeki Babürlü minyatür
okullarıyla karşılıklı etkileşim içinde
olmuştur. Dekkan sanatı Racathan’daki ve
Orta Hindistan’daki Hint saraylarında görülen
minyatür üsluplarının gelişimini de etkilemiştir
Delacroix, (Ferdinand-Victor-) Eugene
13
Haz