(d. 8 Kasım 1883,
Lancester, Pennsylvania – ö. 23 Ekim 1935,
Lancester, Pennsylvania, ABD), çağdaş
Avrupa akımlarının Amerikan sanatına girmesine
katkıda bulunan ve Presizyonizm(*)
akımının öncüsü olan ABD’li ressam.
İlk sanat çalışmalarını Pennsylvania Güzel
Sanatlar Akademisi’nde Thomas Anshutzve W. M. Chase’in yanında yaptı. 1907-13
arasında birkaç kez Avrupa’ya giderek Julian
ve Colarossi akademilerinde eğitimini
sürdürdü. Paris’te bulunduğu sırada MarcelDuchamp’ın ve kübistlerin etkisi altına girdi
ve tüm sanat yaşamı boyunca bu etkileri
yansıtan resimler yaptı. ABD’ye döndükten
sonra, Henry James, Emile Zola ve Edgar
Allan Poe’nun da aralarında bulunduğu
sevdiği yazarların yapıtlarını resimledi, ama
bunları yayımlamaya yönelmedi. Gitgide
kitap resimleme sanatından uzaklaştı.
1910’ların sonlarında çiçekleri, sirkleri ve
cafe görünümlerini konu aldığı bir dizi
suluboya yaptı ve döneminin en önemli
suluboya ressamlarından biri oldu. Daha
sonra yalınlaştırılmış biçimlere yönelerek
Kübik-Gerçekçilik ya da Presizyonizm adıyla
anılan akım doğrultusunda resimler yapmaya
başladı. Kent görünümleri ve makineler
ilgi duyduğu konulardı. 1920’lerde Presizyonizmden
uzaklaştı. Bu dönemde yaptığı
kent manzaralarına afiş ve reklam panosu
görüntüleri de katmaya başladı. Özellikle
“Yapılar, Lancester” (1930, Whitney Sanat
Müzesi, New York) adlı çalışmasında çarpıcı
reklam yazıları, yapıların sert ve keskin
çizgilerle soyutlanmış görüntüsü ile etkili
bir biçimde bütünleşir. Demuth’un en tanınmış
yapıtları, şair William Carlos Williams’a
adadığı “Altın Bir 5 Sayısı Gördüm”
(1928, Metropolitan Sanat Müzesi, New
York) adlı çalışması gibi afiş portrelerdir.
Demuth, Charles
21
Tem