İslâmda Muaşeret (Güzel Geçinme) Adâbı

15- İslâm dini, insanların muaşeretine (birbiriyle görüşüp konuşmalarına, toplum halinde medeniyet üzere yaşamalarına) büyük bir önem vermiştir.

Müslümanların birbirleriyle geçinmelerinde samimiyet, tevazu, sadelik, zorlanmama, karşılıklı yardım, nezaket, saygı, sevgi ve hayırseverlik bir esastır.

16- İslâmda halk ile geçinmenin çeşitli yönleri ve dereceleri vardır. Bunların bir kısmı şunlardır:

1) Herkese karşı tatlı dilli, güler yüzlü, açık kalbli olmak. Bir müslüman daima güleryüzlü bulunur. Hiç bir kimseyi asık bir yüzle karşılamaz. Bir hadis-i şerifde buyurulmuştur:

<^>JI ¿İM İ J ^ J I , ^ <111 ¿1 •

“Şüphe yok ki, Allah yumuşak huylu, açık yüzlü kimseyi sever.”

2) Herkesle güzel şekilde görüşmek, insanlara eziyet vermekten ka­ çınmak.

Bir hadis-i şerifde buyurulmuştur:

// ^e-*aA»**o**oAo< öjj j AI*11A1IA1 ¿J-AA1J.JU.AJI

✓ ^✓’o»’

“Müslüman odur ki, dilinden ve elinden müslümanlar selâmette bu­ lunur.

3) İnsanların eziyetlerine katlanmak, kötülüğe karşı iyilik yapmak.

Bir hadis-i şerifde buyurulmuştur:

■*I Jv-ûJa-CIŞ 1*I•k*Q o ı fl 5tı II mıi0IOjJjI^I ı*laIL,j ^fıflrI

“Sıddıkların (özü-sözü dosdoğru olanlarm) derecelerine geçmek istersen, senden ilgiyi kesene bağlan, senden esirgeyene sen ver, sana zulmedeni de bağışla.”

4) Dargınlığa hemen son vermek. Müslümanlar arasında b)£ dargınlık olursa hemen barışırlar, birbirlerinden üç günden ziyade ayrı kalmazlar. Müs­ lümanları gönüllerinde düşmanlık ve kin duyguları yaşamaz. Bir hadis-i şerifde buyurulmuştur:

.lİJİÜj Jjj-â 6lâJ j > $_>j l ^

“Üç günden ziyade kardeşine dargın kalmak bir müslümana helâl ol­ maz.”

5) Dargınların arasını düzeltmeye çalışmak. Bir müslüman, iki din kardeşi arasında her nasılsa bir dargınlık olduğunu görünce aralarını bulmaya ve o küs­ künlüğü gidermeye çalışır. Bir hadis-i şerifde buyurulmuştur:

0^0«•t*O *** J*O^ ¿jı111djlj riLuol4jâj.A11JjAâI

<***

“Sadakanın en faziletlisi, dargınların aralarını bulup düzeltmektir.”

6) İnsanların kusurlarını araştırmamak ve yaymamak, aksine örtmeye çalışmak. Müslümanlar kimsenin kusurlarmı araştırmazlar. Kimsenin ayıbmı ve kusurunu araştırıp ortaya çıkarmaya ve göstermeye çalışmazlar. Buna aykırı hareket dinde yasaktır. Bir hadis-i şerifde buyurulmuştur:

” # ” * * i * ‘ * %ı { 0 * ^ ^ 0 ” * * o / / « L – o L d U I ^ J – J < J J I 6 J *> j >1 V I 1 6 J l . r j * İ İ H J V

“Bir kul bir kulun kusurunu örterse, Allah Teâlâ Hazretleri de onu kıyamette örter (günahlarını açığa vurmaz.)”

7) Dostları arkalarından savunma. Bir müslüman gerektiğinde dostlarını, din kardeşlerini arkalarından savunur. Onlar hakkındaki yanlış fikirleri düzeltmeye çalışır. Bir hadis-i şerifde buyurulmuştur:

O* }O*Q«*•»* **’ *

<—LrxI ^_c. j I^lj Lo j I

<ÜJI

“Bir kul kardeşine yardımda bulundukça, kendisine de Allah daima yardım eder.”

8) İnsanların kalblerini kötü zandan korumak için sakıncalı yerlerden uzak durmak. Buna aykırı davranmak birçok kimselerin günaha girmesine sebeb olur, insanlar arasında dedi-koduya ve nefrete yol açar. Bir hadis-i şerifde şöyle buyurulmuştur:

“Töhmet yerlerinden kaçınız…”

9) Değişik halk sınıfları ile makamlarına göre sohbet edip ilişki kurmak. Herkese kabiliyet ve durumuna göre hitab etmeli. Bir alimden, bir zahidden, bir zenginden beklenen vasıfları, bir cahilden, bir fasıkdan, bir fakirden beklememe­ lidir.

10) Yaşlılara hürmet, çocuklara, düşkünlere merhamet ve şefkat gös­ termek. İslâmda büyüklere karşı saygı, küçüklere karşı sevgi bir esastır, bu esas, aileler arasında bir kat daha önemlidir. Anaya-babaya pek ziyade hürmet etmek bunun bir örneğidir. Bunları adları ile çağırmak terbiyeye aykırıdır. Bir kadının kocasını adı ile çağırması da edebe aykırı olduğundan mekruhtur. Bir hadis-i şerifin anlamı şöyledir: “Bir genç bir yaşlıya sadece yaşından dolayı hürmet etti mi, Allah da ona bir mükâfat olmak üzere, ihtiyarlığı zamanında hürmet edecek bir kimseyi muhakkak yaratır.”

Bu mübarek hadis, yaşlılara saygı gösteren gençlerin sevab kazanacaklarını ve çok yaşayacaklarını müjdelemektedir. Artık ihtiyarları bir yük kabul eden gençler, bunu biraz düşünmelidirler.

11) Hayırsever olmak, yardım etmek ve arka çıkmak. Şöyle ki: Müs- lümanlar herkes için hayır ister, herkese yardımda bulunmaktan haz duyar. Müs­ lümanların din ölçüleri içinde birbirlerine yardım etmesi ve şefaatta bulunması, aralarındaki kardeşliğin bir gereğidir. Kendisi için hayırlı görüp istediği bir şeyi, başkaları için de istemeyen kimse, İslâm muaşeretinin temiz esaslamı gözetmemiş olur. Bir hadis-i şerifde buyurulmuştur:

«»«* fi <</•fifi* fi ofix

I V

“Sizden biriniz kendi nefsi için sevip istediği bir şeyi kardeşi (veya komşusu) için de sevip istemedikçe, gerçek mü’min olamaz.”

12) Selâm vermek. Şöyle ki: Müslümanlar arasında selâm vermek bir

sünnettir, bir dostluk ve hayırseverlik alâmetidir. Selâm almak da bir farzdır. Bir

hadis-i şerifde buyurulmuştur:

ofifi*’S\ * ** *9fi++ fiOfi x/^/«fifiOxx jJÇJjl Vjl . IjjLa-j ‘İ j IjJuajJl <\ \ 11 ‘i

0fi’i/// xfi9x9fi9+*++fififi/I»t/X .1^LuuJI l^o-uû-flI. 11′”k“\ .A IXfi Ijl ^ Ii?>^J-C.

“Siz iman etmedikçe cennete giremezsiniz, birbirinizi sevmedikçe de iman etmiş olamazsınız, size bir şey göstereyim mi ki, onu yaptığınız zaman birbirinizi sevmiş olursunuz: Aranızda selâmı yayınız.”

Selâm vermein bazı edebleri vardır. Bunlardan bir kısmı: Bir topluluğun yanına girilirken konuşulmadan önce “Esselâmu aleyküm” diye selâm verilir.

İçinde insan olmayan bir yere girildiği zaman “Esselâmu aleyna ve alâ ibadillahissalihin” denilir.

Gençler yaşlılara, süvariler yayalara, yürüyenler oturanlara, arkadan gelenler önden gidenlere selâm verirler. Bir topluma verilen selâma: “Ve aleykümüsselâm” diye içlerinden birisi karşılık verirse, diğerlerinden selâm alma görevi düşmüş olur. Fakat o topluluk içinden hiç biri karşılık vermezse, hepsi de günahkâr olur.

Bir toplantıdan ayrılırken de selâm vermek iyidir.

Kendisine selâm verilen kimse, daha güzel bir karşılıkta bulunarak şöyle der:

“Ve aleykümüsselâmu ve rahmetullahi ve berekâtüh.”

Bunu söylemek yerine göre pek güzeldir.

Bir kimsenin selâmını getirip tebliği edene “Aleyke ve aleyhisselâm” diye karşılık verilir. Bir mektubla selâm yazılmış olursa, ya dil ile veya yazı ile: “Ve aleykesselâm” denilir.

Selâma karşılık veremeyecek durumda olanlara selâm vermek mekruhtur. Onun için yeme yiyene, Kur’an okuyana, hutbe dinleyene, namaz kılana selâm vermemelidir. Verilirse, cevablanması mutlaka gerekmez. İşlediği günahı açıkça söylemekten çekinmeyen kimselere (fasıklara) selâm vermek mekruhtur.

Sonuç: Selâm verip almak, bir dostluk belirtisidir, sevgi alâmetidir. Fakat selâm verirken aşağı doğru bükülmek mekruhtur. Öyle ki, bazı alimlere göre, selâm verirken rükû haline yakın eğilmek, secde etmek gibidir. Yaratıklara saygı için yapılacak bir secde ise imana aykırıdır.

13) Musafaha (el sıkışmak). Şöyle ki: İki müslüman bir araya gelince bir­ birinin elini tutarlar. Salât-selâm getirerek birbirinin hatırını sorarlar, bu da sevgi ve dostluk nişanıdır. Bir hadis-i şerifde buyurulmuştur:

^^^</i//0/9*0t0/ Lfljâ’ıı¿)IJ■°1« IJ-LcVI¿)I »II<1_ıt¿JI\5″ıIJ¿)_ı«Lna ¿y-o Lo

“Birbirine rasgelen iki müslüman musafahada bulundu mu, onlar daha birbirinden ayrılmadan bağışlanırlar.”

14) Teşmitte bulunmak (aksırana hayır ve bereket istemek). Şöyle ki: Bir müslüman aksırınca: “Elhamdülillâh” der. Yanındaki müslüman kardeşi de: “Yerhamükallah = Allah sana rahmet etsin” diye dua eder. Aksıran adam da: “Yehdina ve yehdikümullah = Allah, bizleri de sizleri de hidayet üzere bu­ lundursun,” diyerek karşılık verir.

15) Toplantılarda temiz bulunmak ve edebe uygun davranmak. Şöyle ki: Müslümanlar, toplantılarda yıkanmış olarak temiz bir halde bulunurlar. İçleri ve dışları temiz olur. Toplantılarda ilim saipleri ve yaşlılar baş tarafa geçirilir. Gerek olmadıkça söze karışmazlar, söylenilen yararlı şeyleri dinlerler. Toplantıya son­ radan gelenlere yer verir ve birbirlerine karşı güleryüzlü bulunurlar.

Müslümanlar toplantılarda kendiliklerinden baş tarafa geçip oturmazlar. Kendilerine saygı için kalkarak yer vermek isteyenlerin hemen yerlerine otur­ mazlar. İki kişinin arasına rızaları olmadıkça girip oturmazlar. Bir topantıda üç müslümandan ikisi başbaşa verip gizlice konuşmazlar. Böylece üçüncü kimsenin üzülmesine ve yanlış fikre kapılmasına meydan vermezler.

Müslümanlar bulundukları bir toplantıdan, arkadaşlarından izin alarak ay­ rılırlar. Geçici olarak toplantıdan ayrılanların yerine de hemen oturmazlar.

16) Dostları ziyaret: Müslümanlar uygun zamanlarda gidip din kardeşlerini, büyüklerini ve yakınlarını ziyaret ederler. Bu ziyaret de, bir sevgi ve bağlılık ni­ şanıdır. Ancak bu ziyaret, usandırıcı ve pek sık olmamalıdır. Ziyarete gelen mis­ afirlere mümkün olduğu kadar ikram edilmesi gerekir, bir hadis-i şerifde buy­ urulmuştur:

6 Lâj-1»II Ijl //’✓

“Sizi ziyarete gelenlere ikram ediniz”
17) Ziyafetlere (davetlere) icabet etmek. Bir müslüman, din kardeşinin

davetine uyar ziyafetinde bulunur. Böylece aralarındaki sevgi ve yakınlık artmış olur. Bir hadis-i şerifde buyurulmuştur:

6j -»•’■jl ¿jt£ Lujj_c ■■ I»aU.I ^ I Lcj Ijl

Sizden birinizi, kardeşi düğün yemeğine veya başka bir şeye çağırırsa, ona icabet etsin (uysun).”

Yeter ki, ziyafet yerinde haram bir şey bulunmasın. Çünkü bir müslüman, haramların işleneceğini bildiği bir yere gidemez. Ancak o haramları en­ gelleyebilecekse veya kendisine saygı için işlenmeyecekse, gidebilir.

Ziyafetlerde, misafirlere ağırlık verecek kimseleri bulundurmamalıdır. Misafirler gitmek isteyince ev sahibi ısrar etmeksizin biraz daha oturmalarını is­ temelidir. Toplantılar sade ve külfetsiz olmalıdır.

18) Saygı için ayağa kalkmak. Müslümanlar, yanlarına gelen din kar­ deşlerine karşı ayağa kalkabilirler. Bu bir hürmet belirtisidir. Mescidde bulunan veya Kur’an okuyan bir kimsenin, hürmet edilmeğe hak kazanmış bir kimse için ayağa kalkması mekruh değildir. Bir toplantıya gelenler için ayağa kalkılması âdet olan yerlerde, ayağa kalkılması müstahabdır. Böyle yapılmazsa, kin ve nefrete yol açılmış olabilir.

19) Değerli zatların ellerini öpmek. Müslümanlar, alimlerin, takva sahibi kimselerin ve adaletli hakimlerin ellerini sevgi ve saygı göstermek niyetiyle öperler, onlarla musafahada bulunurlar; bunda bir sakınca yoktur. Bunlardan başka büy­ üklerin ellerini dindarlıklarına saygı ve ikram için öpmek de caizdir. Fakat dünyaya ait bir maksad için öpmek mekruhtur.

Bir de, bir müslümanın, başkası ile karşılaştığı zaman kendi elini öpmesi tahrimen mekruhtur. Alimlerin ve diğer büyüklerin huzurunda yerleri öpmek de haramdır. Bunu yapanlar ve yapılmasına razı olanlar günaha girmiş olurlar. Bu, bir nevi putlara yapılan ibadeti andırır. Bir müslüman için asla caiz değildir.

20) Komşuluk haklarını gözetmek. Şöyle ki: Islâmda komşuluğun büyük önemi vardır. Bir hadis-i şerifde buyurulmuştur:

/O•-*+* «*/Oz/O>/o IJ_Lİ jJIJ JİjJIelj-ii jLaJIlj…«~ı11

“Ev satın almadan önce komşu, yola çıkmadan önce de yoldaş aray­ ınız.”

Komşulara ikram bir sünnettir, bir müslüman komşusunun hakkını fazla gözetir, ona güleryüz gösterir, gerektiğinde ödünç verir, bir kaderi olunca onu teselli etmeye çalışır, taziyede (baş sağlığı dileğinde) bulunur. Komşusuna eziyet verecek şeyleri yapmaktan sakınır. Evin akıntı suları ile ve çöplerle komşularını rahatsız etmez. Yüksek sesle devam eden çalgı ve radyo sesleri ile komşularını rahatsız edenler, hasta ve okur-yazarları düşünmeyenler komşuluk haklarını gözetmemiş olur ve topluma karşı görevlerini çiğnemiş sayılırlar.

Bir hadis-i şerifde buyurulmuştur: <ÜLIılj-j 6jlş> jj-aLı V «OJL Lo

“Kötülüklerinden komşusu emin olmayan kimse, gereği üzere Allah’a iman etmiş olmaz.”

Sonuç: İnsan, komşularının sevgi ve övgülerini kazanmalıdır. Hazret-i Ömer (radıyallahu anh) buyurmuştur: “Komşusu, yakını ve yol arkadaşı tarafından övülen kimsenin güzel hal ve ahlâk sahibi olduğundan şübhe etmeyiniz.”

21) Hastaları ziyaret etmek. Müslümanlar hasta olan dostlarım ve kom­ şularını uygun zamanlarda yanlarına giderek ziyaret ederler. Sağlıklarına duada bulunurlar. Bu da sevgiyi kuvvetlendirmeye ve kalbleri hoşlandırmaya yardım eden
bir görevdir. Bunun da bir takım edebleri vardır, şöyle ki: Bu ziyaretler pek sık yapılmamalıdır, hastanın yanında çok oturmamalı, hastanın canım sıkacak sözler söylememelidir.

Bir hadis-i şerifde buyurulmuştur:

4 _ ı L a . t j j ı » L * J I . – . * * ” j . . 11 j j 4 *” “‘ ‘**ofi-✓

3-11\ 11^ 1i”I j

I ^ L c . * I ■■ J J
o… …

tj *11âjL_ı_c.j

ı

“Beş şey vardır ki, bunlar kardeşine karşı müslümana vacib olur: Ve­ rilen selâmı almak, aksırana teşmit (hayır dua) etmek, davete gitmek (İcabet etmek), hastayı ziyaret etmek, cenazelerin arkasından gitmek.”

22) Cenazeleri teşyi etmek (uğurlamak). Bu da önemli ve sevabı çok olan bir kardeşlik görevidir. Müslümanlar, ölen din kardeşlerinin cenazelerini me­ zarlarına kadar üzgün ve düşünceli olarak götürürler, rahmet toprağına bırakırlar, haklarında rahmet isteyerek duada bulunurlar. Bir hadis-i şerifde buyurulmuştur:

fi+O «•* //°‘*tt* *‘î*””‘ <*<‘ OX Jo1j va11(jLUI Si<İjj jj^i7ı LaJo ı_a4_La6j1i

~’ * **>* Jja. I (J_La

“Bir cenaze üzerine namaz kılana bir kırat, gömülmesinde bulunana da iki kırat (sevab) vardır. Bir kırat ise, Uhud dağı kadardır.”

23) Müslümanların mezarlıklarını ziyaret etmek. Müslümanlar kendi aral­ arında, ahirete göçmüş olanların özellikle yüksek alimlerin ve salih kimselerin, mezarlarını zaman zaman ziyaret ederler onları rahmetle anarlar. Bu da bir ve­ fakârlıktır, değer bilmedir, bir hadis-i şerifde beyan olunduğu üzere, mezarları ziyaret etmek ölümü hatırlatır, uyanmaya sebeb olur. Onun için kabirleri saygı ve ibretle ziyaret etmeli, insanlığın acıklı sonucunu düşünerek gaflet içinde yaşa­ maktan kaçınmalıdır.

Rate this post
Rate this post

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*