Zekâtın sarf yerlerini gösteren âyette zikredilen bu sınıfın içinde, Hz. Peygamber zamanındaki tatbikata göre şu kimseler yer almıştır: a) Kendisinin veya kavim ve kabilesinin bu sayede müslüman olacağı umulan kimseler; meselâ Mekke fethinde Hz. Peygamber Safvân b. Ümeyyeye gıyabında emaıı vermiş, dört ayhk mühlet tanımış, sonra Safvân müslümanlarla beraber Huneyn gazvesine katılmış, kendisine bir sürü kıymetli deve verilmiş, nihayet Safvân iyi bir müslüman olmuştur. b) Kötülüklerini önlemek için, dilinden ve elinden zarar gelecek kimseler, c) îslâma yeni giren ve mâlî yardım ile islâmda sebat etmeleri temin edilecek kimseler ;çünkü bu gibi ferd ve topluluklar eski imkân ve muhitlerini kaybedecekleri için sıkıntıya düşüp yardıma, desteklenmeye ihtiyaç duyabilirler, d) Henüz müslüman olmamış benzerlerini islâma çekmek için, itibar sahibi, lider durumunda olan sağlam müslümanlara; Adiy b. Hâtem, al-Zibirkan b. Bedr gibi, e) Yeni müslüman olan ve henüz islâma tam intibak edememiş bulunan, kâfir iken lider, başkan, itibarlı kişi durumunda olan müslümanlar. f) Sınır boylarında yaşayan müslümanlar ile zekâttan imtina edenleri itâate getirmek için kendilerinden istifâde edilecek müslümanlar.
Kalbleri kazanılmak istenenler Cel-müellefetü kulûbuhum
12
Ara