Genel

OCKEGHEM veya OKEGHEM (Johannes), flaman bestecisi (Termonde [?] 1430’a doğr. – Tours 1496’ya doğr.)

OCKEGHEM veya OKEGHEM (Johannes)

OCKEGHEM veya OKEGHEM (Johannes), flaman bestecisi (Termonde [?] 1430’a doğr. – Tours 1496’ya doğr.). Fransa krallarından Charles VII, Louis XI ve Charles VlII’in hizmetinde müzikçi olarak 43 yıl çalıştı. Müzik öğrenimini Anvers katedralinde yaptığı sanılıyor. 1448’de, Mou-lins’de, Bourbon’lu Charles’ın kantoru oldu. 1452’de Paris’te kral Charles VlI’nin hizmetine girerek bestecilik yaptı. 1465’te Louis XI’in emriyle «krallık özel kilisesi koro yöneticiliği»ne tayin edildi. Kralın hesabına İspanya (1470), daha sonra Fland-re’a gitti (1484). 1497 Şubatında, adı Tours’-lu müzikçilerin kütük defterinden çıktığı-
na ve yerine Evrard adının konduğuna göre, bu tarihlerde öldüğü düşünülebilir. Kontrapunto sanatını geliştirerek, röne-sansöncesi büyük müzikçilerinin yetişmesinde rol oynadı. Başlıca eserleri: on dokuz missa; birçok motet; iki Salve Regina; Miles Miras Probitatis (Petrucci derlemesinde); 36 sesli, ünlü Deo Gratias (Tomus Tertius Psalmorum Selectorum’da yazarın adı yoktur; Nürnberg, 1542); on dokuz fransız şarkısı (arkadaşı Gilíes Binchois İçin Ağıt, Se Vostre Coeur v.b.). Ockeg-hem’in çok ritimli, çok basit biçimli şarkılarında dinî müziğin serbest gelişimi yoktur. Bunlar da kalıplaşmış sistemlerden ayrılmaktadır, ayrıca Dufay gibi vokalize yer verirse de, Ockeghem’in kontrapunto-su daha canlıdır ve eşlik figürlerin oynaklık vermesini bilir.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir