müzik kuramcısı ve besteci. Müzik kuramı, tarihi ve Mevlevilik açısından önem taşıyan kitapları vardır. Nayî Osman Dede’nin torunu- „ dur. Babası Ebubekir Dede, Yenikapı Mev- levihanesi şeyhlerindendi. Arapça, Farsça, Türk müziği kuramı ve ney öğrendi. Uzun süre Yenikapı Mevlevihanesi’nin neyzenba- şılığını yaptı. Ağabeyi Ali Nutkî Dede ölünce, l§04’te onun yerine bu mevleviha- nenin şeyhi oldu.. Büyük besteci İsmail Dede Efendi’nin öğretmenlerinden olan Abdülbaki Nâsır Dede, Ali Nutkî Dede’nin yazmaya başladığı, müzik ve Mevlevilik tarihi açısından önemli bir yapıt olan Defter-i Dervişan’ı sürdürdü; 3.000 beyite ulaşan şiirlerini bir Divan1 da topladı; Ahmet Eflâkî’nin ünlü Menakıbu’J- Arifîn’ini, Terceme-i Eflâki adıyla Farsça- dan Türkçeye çevirdi; Tahririye’de, Arap harflerinden yararlanarak bulduğu bir nota- lama sistemini açıkladı; Tedkîk u Tahkik’de ise 136, makam ve 21 usulün açıklamasını verdi. Yedi bileşik makam ve bir büyük usul bulduysa da, bunlar pek kullanılmadı. Günümüze ufaşan tek bestesi Acembuselik Mevleviayini’dir.
Abdülbaki Nâsır Dede
19
May