a) Cemâat: Şevkani’nin îbn Hacer’den nakline göre bu mevzuda onbeş mezheb yani farklı içtihad vardır. Şart koşulan cemâatin sayısı bir kişiden seksen kişiye ve sınırsız, kalabalık bir cemâate kadar uzanmaktadır. İmam Muhammed ve Ebü-Yusuf’a göre imamdan başka en az iki kişi gereklidir. Hâfız İbn Hacer muayyen bir sayı ile takyid etmeden «kalabalık bir cemâat» görüşünü tercih etmiştir. eş-Şevkâni de «iki kişi» görüşünü tercih eylemiştir. Bu görüşün delili şudur: Cuma için cemâat hadis ve icmâ ile şarttır; muayyen bir sayıdan bahsedilmemiştir, diğer namazlarda cemâatin en az miktarı iki olduğuna göre burada da iki kişi cemâattir. (16) b) Şehir: İlk cuma ile ilgili hadisler cumanın köylerde de kılınabileceğini göstermektedir. (17) Nitekim Diyanet İşleri Başkanlığı bu mevzudaki bir izin talebine 6.2.1933 tarihinde şu cevabı vermiştir: «Cuma namazı farz ve bunun farziyeti Kitâb Sünnet ve İcmâ ile sâbittir. Bütün mezheb imamlarınca da kat’î olan cihet, onun farz ve şeriat-i İslâmiyye’den olmasıdır. Cuma’nm sıhhat-i edâsı için serdedilen şerait-i sâirenin edillesi kat’i olmadığm
2— Şartların Ayn Ayn Tetkiki:
12
Ara