Hz. Peygamber (s.a.) definden sonra kabrin başında birmüddet durur ve etrafındakilere şöyle derdi: «Kardeşiniz içinAllah’dan mağfiret dileyin ve sorguyu şaşırmadan cevaplandırmasınıisteyin; çünkü o şu anda sorguya çekilmektedir.» (48)47) Bu hükümleri delil ve münakaşalarıyla beraber şu eserlerde görmekmümkündür: Buhâri, ag. esr, bab: 181; İbn Kudâme, ag. 17Ayni ag. esr. C: IV, s. 149, 168.EBEDİYET YOLCUSUNU UĞURLARKEN 63Bu hadis-i şerife ve sahabe tatbikatını gösteren âsâra isti’nâden cenazeyi defnettikten sonra bir müddet oradan ayrılmayıpduâ ve istiğfar ile meşgul olmak sünnettir.Kabir başında Yasin ile el-Bakara sûresinin başını ve sonunuokumanın faydasmı ifade eden hadis ve eserler vardır.Bunun üzerine fultahâ ihtilâf etmiş, İmam Şafii ve İmam Muhammedmüstehab olduğunu söylemişlerdir. Mâlikîlerden KadıIyâz ve Karâfî de bu görüşü benimsemişlerdir. Ahmed b. Hanbelönceleri menederken sonra bundan vazgeçmiş ve «okumaktabeis yoktur,» demiştir. İmam Ebû Hanife ve Mâlik’e göre kabirbaşında Kur’an okumak mekruhtur, çünkü -bu imamlaragöre- okunacağına dair sahih hadis yoktur. (49)Ölüye faydası olan okuma hasbî, parasız, Allah nzası içinedâ edilen okumadır. Para mukabilinde Kur’an okumanın hükmünüilerde ele alacağız.
11 — Definden Sonra Duâ Etmek ve Kur’ân Okumak:
12
Ara