İki rek’at önce kılman sünnet ve iki rek’at farz olmak üzeredört rek’attan meydana gelen sabah namazının vakti, ikincifecrin doğmasından, güneş doğana kadar olan vakittir. Sabahvaktine yaklaştıkça gökyüzünde her zaman görülmemekle beraberiki tarafı karanlık ortası aydınlık bir olay meydana gelir.Bir süre sonra bu aydınlık kaybolur ve yerini yine karanlıkalır. Bu geçici aydınlığa yalancı tan, fecr-i kâzib veya geçicitan olayı denir. Bu olaydan bir müddet sonra doğu tarafındanyayılan bir aydınlık başlar. Buna da hakiki tan, fecri sadıkadı verilir. îşte sabah namazının vakti gerçek tan ile başlar,güneş doğana kadar devam eder, güneşin doğması ile biter.Sabah namazının vakti konusunda sevgili Peygamberimiz(s.a.) : «Sabah namazını tan ışığı yayılmaya başladığı zamankılınız. Çünkü bu vakitte kılmakta daha çok sevap vardır» buyurmuşlardır.Bir başka hadîsi şerifte de «İlk vaktinde kılmannamazda Allah’ın rızası, vaktin sonunda kılmanda da Allah’ınafvı vardır» buyurulmuştur.Bir başka hadiste Rasûl-i Ekrem (s.a.) şöyle buyuruyor. «Cibrilaleyhisselâm iki defa (yani iki gün) B eyt-i Muazzam’ın yanında banaim am oldu. İlk defasında zeval vaktinde güneşin verdiği gölge birnalın taşması kadar uzandığında bana Öğlen, her şeyin gölgesi birermisli uzadığında İkindi, oruçlu orucu bozduğu vakitte Akşam, şafakkaybolduğunda Yatsı, oruçluya yemek içm ek haram olduğu vakitteSabah nam azlarını kıldırdı. Ertesi gün Öğlen namazını her şeyin gölgesibir misli, İkindi namazını iki misli olduğu, Akşam nam azını oruç lu iftar ettiği zamanda, Yatsı namazını gecenin üçte birine doğru,Sabah nam azını da ortalık iyice aydınlandığı vakit kıldırdı. Sonra banadöndü ve: Ya Muhammed, bu senden evvelki enbiyanın vaktidir.Namaz vakti işte bu ikişer vakit arasındadır, dedi.» (Sünen-i Ebi Davudile Nesei ve Tirm izi’den naklen: T ecrid-i Sarih Tercem esi 11/462,2 no.lu dipnot: Ank. 1972).Bu konudaki Ebu Berze hadisi de şöyledir: «Ebu Berze (r.a.)’den,şöyle demiştir. Nebiyyi Ekrem (s.a.) Sabah namazını, her birimiz yanındaoturanı tanıyacak kadar aydınlık olduğu zaman kıldırır, bu namazdaaltmıştan yüz âyete kadar okurdu. Öğle namazını güneş (m ağribedoğru) m eylettiği vakitte kıldırırdı. İkindiyi de (öyle bir saattekıldırırdı ki) kim imiz (nam azdan sonra m escidden) M edine’nin enuzak yerine gider (evine) dönerdi de, güneş henüz dipdiri bulunurdu»Râvi akşam namazı hakkında Ebu Berze (r.a.)’nin ne dediğiniunutmuş. Ebu Berze demiş ki: «Rasûlullah (s.a.) Yatsı namazını geceninilk üçte birine — sonradan deyişine göre yarısına— kadar geciktirmektebeis görmezdi. (Bkz. T ecrid-i Sarih Tercemesi, 11/485, A nk,1972)
SABAH NAMAZI:
12
Ara