Yurtiçi için hazırlanacak «Diyanet Takvimi» ne konacak namaz vakitleri ve imsak vaktinin hesaplanmasında esas alınacak ölçüler ile hangi vakitlere ne kadar temkin süresi eklenmesinin uygun olacağına dair 18.12.1981 gün ve DHYİ 31-916 sayılı onay; Kurulumuzun, Diyanet İşleri Başkanı Tayyar ALTIKULAÇ’m başkanlığında, Başkanlık Vakit Hesaplama Uzmanı Harita Yük. Müh. Emekli Alb. Arif ÇÖKLÜ’nün de müşahit olarak katıldığı 28.12.1981 ve 21.1.1982 tarihli toplantılarında ele alındı. Konu ile ilgili Türkçe (Gazi Ahmet Muhtar Paşa’nm Riyazü’l-Muhtar ve Islahü’t-takvim adlı eserleri) ve yabancı dille yazılmış (Explanatory Suplement To The Astronomical Ephemeris And Nautical Almanac) eserlerin ışığında, Vakit Hesaplama Uzmanlığı’nca hazırlanan 21.1.1982 tarihli rapor ve fıkhı ölçüler incelenip değerlendirildi. Yapılan müzakere sonunda: 1 — Beş vakit namaz, belirli vakitlerde edâ edilmek üzere farz kılınmıştır. Namaz vakitlerinin başlama ve son bulma sınırlan, Cibril (a.s.)’ın talimine göre Rasûlüllah (s.a.)’ın kavli, fiilî ve takriri sünnetleriyle belirlenmiştir. Bu belirlemede, «tulü, gurup, fecr, zeval, zuhur-ı şafak, gaybûbet-i şafak, zıllü şey’in mislüh…» gibi, güneşin hareketinden (daha doğrusu dünyanın kendi ekseni etrafındaki günlük hareketi ile güneş etrafındaki yıllık hareketinden) meydana gelen özel durumlar esas alınmıştır. Güneşin hareketi sonucu meydana gelen tulü, gurub, zeval, fecr, şafak… gibi durumlar ve bunlar, arasındaki süreler sabit olmayıp mevsimlere ve bulunulan yere göre daima değişmektedir. Ayrıca bu olayların tesbitinde, havanın açık veya kapalı, berrak yahut sisli, su buharının yoğun veya az oluşu… gibi durumların da önemli tesirleri bulunmaktadır. 2 — İslâm, kolaylık dinidir. İbadet vakitlerini tayin için müslümanlan ince hesaplar yapmak ve hassas aletler kullan
II — DİN İŞLERİ YÜKSEK KURULUNUN TEMKİN HAKKINDAKİ KARARI:
12
Ara