Câmi’u-sağir’de Ebû-Hanife’ye göre mekruh, Muhammed’e göre mübah (gayr-i mekrûh) olduğu zikrediliyor. Bunun gibi bir adamın burnu kesilir ise altmdan bir burun takmak ittifakla câiz oluyor; çünkü burun gümüşten olursa fena kokuyor da, altmdan bir burun takmakta bir zarûret bulunuyor; zarûret bulununca da altının haram olduğunu ileri sürmenin yeri kalmıyor. Arfece hadisi ile îmam Muhammed, dişin altm ile tadbibini; yâni kaplanmasını, bağlanmasını câiz görüyor. İkinci olarak gümüş ile bağlamak nasıl câiz ise altın ile bağlamak da öyle câizdir’ Çünkü asıl yerinin dışında kullanılmasının haram oluşunda altm ile gümüş eşittir. Üçüncü olarak altın dişe tâbidir; tâbi olanm hükmü bağlı bulunduğu asim hükmü gibidir. Bu da Ebû-Hanife’nin kabul ettiği kaideye uygun düşmektedir. C â m i ’d e a ç ı k l a n d ı ğ ı ü z e r e E b û – H a n i f e a l t m v e g ü m ü ş k u l l a n m a n ı n m u t l a k ( k a y ı t s ı z ş a r t s ı z ) h a r a m o l d u ğ u n u , b u n l a r ı k u l l a n m a y a a n c a k z a r û r e t h a l i n d e m ü s a â d e e d i l e c e ğ i n i , z a r û r e t i n e n a z m i k u l l a n a r a k g i d e r e b i l e c e ğ i n i , b u r a d a i s e e n a z ı n ( e d n â n ı n ) g ü m ü ş o l d u ğ u n u , a l t ı n ı n b u d u r u m d a d a h a r a m o l a r a k k a l d ı ğ ı n ı k a b u l e d i y o r . İbn Hacer el-Askalânî’nin «Nasbu’r-râye fî tahrîc-i ehâdisi’l-Hidâye» de nakledilen incelemesine göre Arfece hadisini Sünen sahiplerinin üçü (Ebû-Dâvûd, Tirmizi, Nesâi olacak) ve Ahmed b. Hanbel kitaplarında rivâyet etmişlerdir. (3) Taberânı’nin rivâyetine göre Abdullah b. Amr, babasının bir ön dişi düşüp Rasûl-i Ekrem (s.a.) ona dişini altm ile bağlamasını emrettiğini naklediyor. Enes b. Mâlik oğullarını, dişlerini altm ile bağladıklarını gördüğü halde menetmemişti.
DİŞ TEDAVİSİ HAKKINDA ESKİ BİR FETVÂ
13
Ara