BABİLİK; on dokuzuncu yüzyılın ikinci yarısında
İran’da El-Bâb Ali Muhammed isminde bir
Acem tarafından ortaya atılan bozuk inanç yolu. Bu
inancı kabûl edenlere “Bâbî”, yollarına da “Bâbîlik’’
denmiştir.
El-Bâb Ali Muhammed, İran’da Kâzım Reştî
isimli bozuk inanışlı birisinden aldığı bozuk bilgilerle
yetişti ve onun ölümünden sonra yerine
geçerek almış olduğu bozuk fikirlerini gizlice ve
sinsî şekilde yaymaya başladı. Etrâfma topladığı
câhil kimselere bozuk fikirlerini aşıladı. Kendisinin
Mehdî olduğunu îlân etti. İddiâsını kuvvetlendirmek
için birçok sözler uydurdu. Bu iddiâsı
İslâm âlimleri tarafından delilleriyle çürütülünce,
yol değiştirerek bu defâ kendisinin beklenen
imâma açılan bir bâb (kapı) olduğunu söyledi.
Aynca Peygamberlik iddiâsmda bulundu. Sonra da
tanrı olduğunu söyledi.
El-Bâb Ali Muhammed’in bozuk fikirleri 19.
asırda İran Şâhının koyu zulmü altında inleyen
câhil halk topluluklarında taraftar buldu. İngilizlerin
maddî ve mânevî desteğiyle daha çok taraftar
topladılar. Böylece Bâbîler her türlü ahlâksızlığı
teşvik ederek, ahlâkça düşük kimseleri kadınlar
vâsıtasıyla avlayarak tuzağa düşürdüler.
El-Bâb Ali Muhammed, El-Beyân adlı bir kitap
yazdı. Bu kitâbında kıyâmeti, öldükten sonra
dirilmeyi inkâr etti. İL
İngiliz, Rus ve misyonerdin yardım ve teşvikiyle
fikirlerine pekçok taraftar bulan El-Bâb
Ali, Yahûdîlik, Hıristiyanlık ve İslâm dîninin tek
din hâlinde birleşmesi fikrini de savundu. Yedi
ve on dokuz rakamlarının kuds|liğini bildirdi. Evlenmeyi
on bir yaşından îtibâlen herkese mecbûr
tuttu. Hanımı ölen erkeğin en fazla 90 gün, kocası
ölen kadının en geç 95 gün sonra evlenmesini
mecbûr etti. Bu sûretle Bâbîlerin nüfuslarının kısa
zamanda artıp hâkim duruma geçmeleri için
çalıştı. Her Bâbînin, her yıl sermâyesinin beşte
birini yönetici kurula ödemesini mecbûr tuttu. Para
cezâları ve karı-kocanın birlikte yaşamasını yasaklama,
yâni evlilikleri devâm ettiği hâlde geçici
bir süre için ayırma cezâsı hâricindeki bütün cezâların
kaldırıldığını îlân etti.Her türlü fâizin mubâh olduğunu, on bir-kırk
iki yaşları arasındaki kimselerin yılda on dokuz
gün, güneşin doğuşu ile batışı arasında perhiz
yaparak oruç tutmalarını emretti. Cenâze namazı
hâricinde cemâatle namaz olmadığını söyledi.
Kadınların istedikleri şekilde yabancı erkeklerle
gezme ve flörtün ibâdet olduğunu bildirdi. İslâm
dîninin ipekli kumaşlar ve mücevherlerle ilgili
yasaklarını kaldırdı. Her gün kendi yazdığı
El-Beyân adlı kitaptan on dokuz cümle okumak
şartını getirdi. Taraftarlarına ”Ehl-i Beyân” da
denmiştir.
El-Bâb Ali Muhammed, bozguncu fikirleri ve
sapık inanışı sebebiyle önce yakalanıp hapse atıldı.
Nihâyet 1850 senesinde Tebriz’de îdâm edildi.
Daha sonra yerine geçen ve sapık yolunu devâm ettiren
Behâullah tarafından cesedi ve kemikleri
Akka’ya götürülerek defnedildi.
El-Bâb Ali Muhammed’in ölümünden sonra
yerine talebesi Mirzâ Hüseyin Ali geçti. El-Bâb’m
fikirlerinden beğenmediklerini çıkarıp yerine kendi
görüşlerini hâkim kıldı ve kendisine Behâullah
lakabını verdi ve sapık fikirlerini yaymaya başladı.
Bâbîlik, Behâîliğin bir başlangıcı kabûl edilmiştir
(Bkz. Behâîlik)
BABİLİK
27
Eki