BARFİKS:
Saltolar^ one – geriye sallanmalar
veya devirlerden sonra yapılırlar. Eller
Geyik sıcraması
Artistik guc sporu
bırakılıp baş aşağıda olduğu bir sırada
kalca cubuk duzeyinin uzerindedir. Erişmekte
vucut bir hareket ile Onden amuda
cıkar. ,
YER:
Cember veya elliaşmalar tek, genellikle
cift el yerde dayanarak one ve arkaya
(filc-flac) yapılırlar. Ayaklarla
sıcrayıp eleri yere dokundurmadan ayak
ustu duşulen hareketlerin tumunu salto
diye adlandırıyoruz. Bunlar one ya da
arkaya yapılırlar. Toplu bukulu ve burgulu
yapılışlarına gore A – B ve O grubuna
girerler. ;
A – B ve C DEĞERLERİNİN
ACIKLAMASI:
1 — A Grpbu:
En basit hareketler bu gruptadır.
Bunlar kipeler, ucuglar, makaslar, devirler
ve emaş&alar vb. dir. Bazıları tek
başına y^*|aıMarmda A değeri olmayacak
Kolaydır, orneğin; kulplu
beygirde devir A değeri taşımaz.
a o i i i i ancak 2-3 bağlantı – birleşme
sopu&da A değerine ulaşırlar.
DUNTASI Sanat Clmnastiği
Terde amut durusundan <L≫ duruşuna iniş
bir ifaya bağlıdır. Hareket vurgulan her
serinin parcasının duğum noktası olarak
belirtilir. Bu duğum noktalarında asıl
harekete konsantre olma ve onu teknik
yonden doğra ifa etmek kacınılmaz-:
dır. orneğin, asılı veya dayanmalı sallanmalarda
hareketin vurgusu, one geriye
sallanma anında bacakların ya da
govdenin gerilmesiyle, hızlandırılmasıyla,
kollarda aynı zamanda yapılan
cekmelerle verilir.
Diğer hareket bolumlerinde vurgu,
kol ve bacakların itişiyle verilir. Tine
vurgular hızın ayarlanması, hareketin
yonu ye suresini s değiştirmek olarakta
isimlendirebillriz. Gercekte hareketin
ritmi, duğum noktalarının (vurgulann)
sınırlandırılmağıyla serinin vurguya
gerek olmayan bolumlerinde belirginleşir.
■ * . ■
‘ Ritmin bozulması ve kesilmesi gercekte
İki şekilde oluşabilir.
1 —- Tekniğin, cok onemli olduğu
safhalarda hareket vurgusuna dikkat
edilmez. Hareket az etkidi gorunumde,
değişme hissi gostermiyorsa’, uyum
(kontrast) bağlama noksanlığı var demektir.
2 — Vurgulamadaki uygulama sekli,
doğru tekniğin uygulamasını arzu
edilmeyen safhalardaki başlamasına gore
değişir.
Pratik acıklaması şoyledir;
- a) Butun guc hareketlerindeki duzenliliğin
bozulması,
- b) Hareket butunu icinde parca ve
bağlantılann suresindeki oranların kesilmesiyle
bağlantılar abasındaki uyum
ahenkli olmazsa,
Akraba kokenli hareketlerden oluşturulan
bağlahtılarda duzenli bir ritim
gereklidir.
Koken olarak, değişik hareket tur-:
lerinden oluşan serilerde duzensiz ritina
gereklidir. – ’
Serbest hareketlerin nitelik bakımından
gorunumu şoyle oMalıdır. ■ Butun
seri ritmik, cok yonlu İlginc olmalıdır.
Yani duzenli ve olculu hareketler
duzensiz ritimlerle tamamlanmalı, vurgulu
ve vurgusuz safhaları da ortadan
kaldırmak icin hareket safhası geniş tutulmalıdır.
Usandırıcı, cansız ve ritim yonunden
monoton olan serilerden gerekli not
kesimi .yapılır. Yalnız – devirlerden oluşturulmuş
barfiks serisini tipik bir ornek
verebiliriz. Ritmik seriler icin, ceşitli hareket
vurgulan ile suslenmiş,, duzenli ritimleri
zamana gore daha iyi ayarlanmış
seriler diyebiliriz. ..
Dr. Kari APMULT
Cimnastik Olimpiyat Şampiyonları SPOR
bar Paralel:
1968 Japonya Akinori Makayama 19.475
197İ S.S.C.B. Andrianow 19,175
1976 S.O C.B. Andrianow . 19,450
1980 S.S.C.B. Tkackov
1984 ……………….. …….. .
1988 ………. .
KULPLU BEYGİR:
1968
1972
1978
1980
1984
1988
YER HAREKETLERİ:
1968 Japonya Sawato Şato
1972 S.S.C.B. Andrianow ,
1976 S.S.C.B. Andrianow –
1980 ……..:………..
1984
1988 …………
TAKIM:
1968 Japonya
1972 Japonya
1976 Japonya
1980 Ş.S.C.B.
1984 ……. …………
1988 ……………..
19,475
19,175
19,450
575,90
571,25
576,85
589^60
HALKA:
1968 Japonya Akinori Nakayama 19*550
1971 Japonya Akinori Nakayama 19,350
1 m SJS.C.B. Dityatin
1:984 ……………..
1988 ………………………………………………….. ‘
BARFİKS:
1968 Japonya Akinori Nakayama 19,550
1972 Japonya Tsukahara 19,725
1976 Japonya Tsukahara 19,675
1980 Bulgaristan Delithev
1984 …….. …….. . ………
1988 ……………… .
KOMPLE:
Japonya Sawto Kato 115,90
1972 Japonya Sawato Kato 114,650
1976 S.S.CB. Andrianow 116,650
1980 S.S.C.B. Dityatin 118,650
1984 …… . ■
BAYANLAR: Y
DENGE
1968 S.S.C.B.
Natalia Kucchinkaya
S.S.C.B. Korbut
Roırianya Nadia Comaneci
Romanya Nfuiia Comaneci
Yugoslavya Miroslav Cerar 19,325
S.S.C.B. Klimenko 19,125
Macaristan Majyar 19,700
Macaristan Majyar
1972
1976
1980
1984
1988
19,650
19,400
20,00
BAR PARALEL:
1968 Cekoslavakya V. Caslavsks 19,650
1972 D. Almanya Janz 19,675
1976 Romanya N. Comaneci ‘ 20,000
1980 D. Almanya Gnauckj
1984 ………… …….. : ……….
1988 …………….
ATLAMA BEYGİRİ: r
1968 Cekoslavak Vera Caslakska 19,775
1972 ” D. Almanya Janz
1976 S.S.C.B. Kim s
1980 S.S.C.B. Shaposhnikova
19,525
19*525
1984
1988
/
1968
1972
1976
1980
1984
1988
MİNDER:
Cekoslavakya V. Caslaska
5.5.C.B. Larisa Petrik
5.5.C.B. Korbut
5.5.C.B. Nelli Kim .
Romanya Comaneci ve
5.5.C.B. Kim
19.675
19.675
19,575
19,850
KOMPLE:
1968 Cekoslavakya V. Caslavsks
1972 S.S.ao: Turishtchewa
1976 Romaiiyi^ N.^Comaneci
1980 ;S .S i^ .r:rOavydova – • • *
1984
1988 «İr * «•»» .
78,250
77,025
79,275
79,150
1968
1972
1976 S.S.CUS*
1980 S.S.OİB,
1984 4)
382,850
380,4)00
390.35
394.50
s> – • ?;
DUNYASI
- f f ■’ • ’ ” ‘. • • ‘ •
gruptur, orneğin: Tekkoltamdonu (Diamidov
donusu), burgulu ve cift saltalar,
halkada duz tokata bağU duz kol
erişmek vb. gibi A ve B grubu hareketlerden
birkacının bağlantısı sonunda G
grubu hareketler elde edilebilirler.
Kuplu beygirde C grubu hareketler,
iki B grubu hareketin birleştirilmesinden
ortaya cın la r.’A ca salınımı almaksızın
c^k donuşu ve binmeli cember veya
tersi.’yahut geriye cember ve b in m e –
li cemberin bir kulplu arkaya bağlanma-r
sı gibi cift binme kaymaU cemberin binme
kaymasına bağlanması bir kulp uzerinde
cift bacak devir veya yuz beygire
donuk ucta cift bacak devirler, (iki defa
Sebil devir) O grubuna girerler. Yalnız
ozel durumlar jharic 2 B grubu hareketin
yotıu aynı İse kural olarak C grubu
sayılmazlar, orneğin; bihme kaymalı
‘ cember, + cift cember + binme kaymalı
cember C değeri taşımaz.
, A – B ve C kısımlanmh olcu tarif –
– leri’ hakkında acıklama hareketlerini yine
B ve C grubu Ue sınırlandırdığımı*
‘ gorulur. Buna rağmen B ve C gruplan
hakkmdakl orneklerin smırlandırılmasındaki
prensip bazıayncalıklan orta-
‘ dan kaldırmaya yetmemiştir, ■
Belli B ve C grubu hareketler ile
cimnastikci tarafından yapılan hareketleri
zorluk derecelerine gore değerlendirmek
biı ayrıntılı hesabı yapmak, gelecekte
hakemlerin gorevleninden: olacaktır.
x Clmnastikte Değerlendirme
2 — B Gruba: , ‘
B grubuna giren hareketler orta
zorluktaki hareketlerdir. A grubunun
zorlaştırılmış şeklini alırlar. Bunlar saltolar,
gergin kol, gergin bacak kuvvet
amutları, cek donuşu, barfikste 1/2 donuşlu
devir vb. gibi hareketlerdir. Genellikle
bağlantı hareket olarak kullanılırlar.
Bu grubu da kendi icerisinde
kolay ve zor olarak sınıflandırılırlar, o r neğin:
binmeli cember (direk tramlo),
cek gecişi – geriye cift cember (geri cift
stokli) gibi B değeri taşıyan hareketlerin
zorluktan da fazladır.
Grup ile ritmik cimnastik gosterileri
1968 – 1988 YH&ARI A1ŞASI