C. PROGRAMIN KODLANMASI

C. PROGRAMIN KODLANMASI

C. PROGRAMIN KODLANMASI

C. PROGRAMIN KODLANMASI

Bu aşaıada bütün ayrıntıları ile görintülenaiy probleain, bilgisayar diline aktarı yapılır. İyi hazırlanan bir akı» diyagramından kodlaaaya geçi» çok kolay ol acı SİGORTA ve ASKER örneklerinde hazırlanan akı» diyagrallarından kodlaaaya geçildiğini öğrsmistik. Her prograacı prograı yazıa tekniğini geliştirdikçe diyagrularından kodlaıaya geçitte pratik yollar bulacaktır. Akı» diyagraıına duyudan kodlanabilecek basit prograalar olabileceği gibi, birkaç adıada kodlanabi karmık prograal arda olabilir.

Kodlaıada esas olan, aantık hatalarına dikkat etıek ve o dilin dizilie kural] uyıaktır. Bu kurallara göre kodlanan prograaın bilgisayara girilaesi 1.1.1 anlatılacaktır.

D. PROGRAMIN UYGULANMASI

Kodlanan prograılar bilgisayara girildikten sonra yor ulayıcıdan gaçirilir. Yoruıl prograaı norıal yazılıı dilinden lakina diline çevirir. Bu isle», bilgisayarın içi ■ikroi»1 mcinin prograıı anlayabilaesi için gereklidir. Derleyici ve yoruılayı hakkında geni» bilgi ileri Basic bölüıûnde verilecektir. Ev bilgisayarlarında Bası ROH (Read Only Heaory) içersinde olduğu, yoruılaıa işleıinin prograıcıya hissettiril kendiliğinden yapıldığı daha önce belirtilıUti.

Bilgisayar tanıladığı diziliı hatalarını yor mİ ayana ve hata lesajları verir. Bu at diıiliı hataları düzeltilir. Hataları düzeltilen prograı uygulanır. Prograadak: alternatifleri deneyebileceğiıiz örnekler verilerek, uygulaıalar yapılır, varsa ı hataları düzeltilir. Hiç bir yoruılayıcı/derleyici aantık hatalarını yakalayaıaz.

F.,PROGRAMIN DOKÜMAN NİTELÎÖÎNÎ KAZANMASI

Har yönüyle hataları düzeltilıi» prograaın artık belgelemesi, gerekli açıkla» donatılaası gereklidir. Gerekli hiç bir açıklaıası olıayan bir prograaın nı yaradığını çözsek, yeniden yazıaktan çok daha zordur. Hasıl bir ressaı tablosun rötuşlarla süslerse, prograıcı da AÇIKLAMA (ıREHI Deyişleri ile prograımı açıklaaa Oeği»ken isielerinin, döngü sayıcılarının, sabitlerin ve »mır değerlerinin anla» içeren listeler verilaelidir. Prograaın öneali bölüalerinde açıklasalar yapılaa •Sigorta* ve ‘Asker* örneklerinde olduğu gibi. En son olarak prograala ilgili gi çıktı listeleri, akı» diyagraaları ve gerekli açıklaaa listeleri dosyalanıalıdır. Dos bilgiler, ilerde en az zaıanı harcayarak, prograıı geliştirebileceğimiz nit olaalıdır. Aynı zaaanda bir ba»ka kullanıcı için d» yeterince acık olaalıdır.

KOMUT VE DEYİM

> da bilgisayar prograslannın deyi ilerden »eydana geldiği belirtilmişti. Bu bölümde t daha gınellımc yapılarak Basic programlama dilindi kullanılan EHtR’lmrin kandırılması yapılacaktır.

: programlama dilinde, programın silinmesi, programın ekrana yazılması veya yan ekten çağrılması gibi işlemlerin yapılmasını sağlayan esirler vardır. Bu emirler .sayara “RETURN* veya “ENTER* ile, girilir girilmmz uygulanmaya baslar. Böyle, DOfiRUDAN .AHA <DIRECT HGDE) durumunda calııan emirlere KONUT denir. Komutlar girildikten lonra ılurlar, bellekte saklanmazlar. Sinside program içerisinde kullanılmazlar, bazıları (T gibi) hem komut heı de prograı deyiıi olarak kullanılabilir. Her iki örneğide ıda verilmiştir.

as içerisinde kullanılan Mirler ise DEYIH olarak tanımlanmıştı. Deyimler bilgisayara ir* viya “return* ile girilir girilmez uygulanmazlar. RUN komutu ile uygulanmaya urlar. Program deyimleri bellekte saklanabilir, istendiğinde tekrar uygulanabilirler.

[sayarlar açıldığı zaaan Basic’in hazır olduğunu ve bizden emir beklediğini gösteren >1 veya terislsr görüntüler, (ok4, ready5 gibi). Bu sssbollsrs KONUT CAMİ SEMBOLÜ Bu durusda iken bilgisayar KONUT ORTANINDADIR (COHHAND LEVEL) yani bilgisayar KONUT istıin» hazır dmktir.
k t

rsady ‘Koşut ortasını gösterir

PRINT 20+5 <return> ‘Burada PRINT koşut olarak kullanılsııtır 25

rıady ‘Koşut ortasını gösterir

rnekte olduğu gibi bilgisayar hesap sakinası gibi kullanılabilir.

k ı ready

10 PRINT 25 Creturn) ‘Burada PRINT, DEYİN olarak kullanılsııtır
ready ‘Koşut ortasını gösterir

RUN ‘RUN prograsın uygulansasını sağlayan bir koşuttur

25

ready ‘Koşut ortasını gösterir
in sonraki bölüşlerde prograaın ekrana yazılın, calııtırılsası, saklansası veya tekrar lansan ile ilgili koşutlar anlatılacaktır.

Rate this post
Rate this post

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*