EKRANDA YAZILIM KURALLARI

EKRANDA YAZILIM KURALLARI

ekrana yazdırma

ekrana yazdırma

Prograaın akranı girilişi sırasında dikkat idilatıi gereken önssli kurallar aşağıda vsrilsiıtir.

1. Deyişler arasındaki bosluk önnsizdir, ancak bosluk ver il »esi tavsiye edilir. MT03 eklinde yazılabilir asa ! ■ l TD 5 tercih edilsslidir.

2. MoktsUsa iıarstlsrinden virgfll, iki nokta, noktalı virgül viya parantezli ifadelerin kullanış özelliklerine dikkat edilselidir.

3. Bilgisayar, hır progras satırındaki deyişleri “enter* vsya “rıturn” il» giriş yapıldıktan sonra ana belliğe kayıt eder, yani ana belleğe satır girişi yapılır. Bundan sonraki bölâsisrde *ana belleğe girilir vsya kaydedilir”, sözü “enter” vsya “return” yarin» kullanılacaktır.

4. Ur satırda girilabilacsk karaktsr ssyısı yor usl ayıcılara göre değissektedir (160,299 karakter). Yani bir Basic deyisi birdin fazla satırda devas edebilir.

9. Ekrında bir defada gürfintilenebilsn kolon (karakter) sayısı 40 vsya 10 olabilsiktedir.

6. Karakterlerden 1 ve l in, fi vs 0 (sıfır) ın farklarına dikkat edilselidir.

7. Ekranda yazılacak karaktsrin pozisyonunu gösteren işarete tM.EC denir. İslee, bilgisayarların EKRAN DüZENLENE (ED1TIN6) özelliklerine güre sağa, sok, aşağı vs yukarı hareket edebilir.

1.1.7.3 PROGRAMIN EKRANA YAZILISI

Bundan sonraki bölüşlerdi, yszılsıs Basic prograsmın ekrandan girilsssi, çihıtınlsası, dizeltilseıi, saklanaası ve tekrar kullanılıası sıra ile anlatılacaktır.

Ekran »ilininesi t

Yoruslayıcılar ekran filsek için CLS, HONE, CLR, PRINT CHR(12) koşutlarını kullanırlar. EK-2 de yor usl ayıcıların kullandıkları koşut ve deyişleri gösteren bir tablo verilsUtir.

Basic Satırı s

Bir Basic satırı (n) satır nusarası ve Basic deyişlerinden oluşur. Şenel dizilisin tanısı

n Basic deyisi <>Basic deyisi> …

»eklinde gösterilir, n satır nuıaraııdır. <ı> isıreti ili ayırıak »artı ile bir sıtır» birden fazla deyiı yazılabilir. Bir BASIC SATIRI dıl.a ».tır nuıarast ile baslar ENTER (RETURN) ili biter. Satırın boyu derleyici vs yaruılayıcıları gön farklıdır.

numaraları program içersindeki deyişlerin hangi sırada uygulanacaklarını belirlerler. [ bazı duruşlarda bu sıra programdaki deyişlere göre değişebilir (Bkz. Kontrol ileri).

ı 63999 a kadar taa sayı değerler kullanılabilir (C-64). GNBAS1C, HSBASIC, BASICA, de 63529, SPECTRUH’da 9999 olabilir. Genelde başlangıç programlarında onar onar artan ’lerde satır nusaraları tercih edilselidir. Satır nusarası içinde bosluk (durulamaz. Satır nusarası bilgisayara bulunduğu satırın bir Basic prograa satırı |unu ve hafızaya saklanması gerektiğini anlatır, i.1.7.1 deki örneklerde, PRINT linin satır numaralı ve numarasız kullanımlarının farkı görülmektedir.

iirın Bir Bölümünün Veya Tümünün Silinmesi s

satırı yazarken bir bölümünün hatalı yazıldığını farkedince imleci hatanın bulunduğu iyona getirip doğrusunu üzerine yazarak düzeltmek mümkündür. Satır henüz ana belleğe ediği için bu şekilde düzeltme yapılabilir. Satırın tümü yanlış yazılmış ise imleç nn basına getirilip yeniden üzerine yazılır. Doğru yazıldığı anlaşılınca ana belleğe lir.

tır üz«rinde Karakter Değiştirmek,

Lmek ve îlave Etmek :

çin bulunduğu satır üzerinde yanlış bir karakter, üzerine doğrusu yazılarak Stirilebilir. Satır üzerinde gereksiz bir karakter varsa imime üzerine getirilip DEL ete) tusu ile silinir. Satırın sağındaki tüm karakterler, bu tus kullanıldıkça sola ısır. Unutulan bir karakter araya girilmek istenirse, imleç sonra gelmesi gereken kter üzerine getirilip IMS (insert) tuşuna basılır ve istenen karakter girilir, için sağındaki karakterler birer sağa kayar. Düzeltmeler tamamlandıktan sonra satır belleğe girilir.

a Bellekteki Programın Listelenmesi i

bellekteki programın listssi ekranda görülmek istendiği zsean, LIST komutu kullanılır, lomut

LIST <satır-no 1 > <-satır-no 2 >

İlimi ile kullanılır.Değişik kullanım şekilleri aşağıda gösterilmiştir.

LI6T Tüm programı listeler

LIST 10 10. satırı listeler

LIST 70- 70. satırdan itibaren listeler

LIST 70*300 70*300. satırlar arasını listeler

Programın Çalıştırılması ı

Önceki bölüede anlatıldığı gibi ana belleğe girilen Basic programı, RUN komutu ile çalıştırılır (Bkz. 1.1.7.1 deki örnekler). Programda, dil kuralları ile ilgili hata varta *SYNTftX ERROR IN 30″ seklinde hatalı satırın nuıarasını verir. Aşağıda hatalı satırın •Mil düıeltileceği anlatıleıstır. Her derleyicinin kendine özgi hata mesajları vardır. Programcı zamanla bu eesajları kolaylıkla çözebilir. Dil kuralı hatası sonucunda mesaj verdiği zaaan, programı çalması durur. Bütün değişkenlerin değeri kaybolur. Programda düzeltme yapıldıktan sonra kaldığı yerden devam etmez. RUN komutu ile bastan alınır.

Araya Yeni Satır Eklenmesi ı

Bellekteki satırların, satır numarası sırasında saklandığı daha önce belirtilmişti. Araya yeni satır eklemek için önceki ve sonraki satır numarasının arasında bir numara verip, satırı yazıp girmek yeterlidir.

örnek ı

LIST

10 PRINT “ANKARA*

20 PRINT “İSTANBUL” ready

13 PRINT “1IN1R” ready

Program Satırında Değişiklik Yapmak i

Ana bellekteki program ekrana listelenir, önce düzeltilecek satırın numarası, sonra da satırın doğrusu yeniden yazılır, ya da imleç hatalı karakterin üzerine getirilip düzeltme işlemi yapılır. Araya i lava yapılacak ise INSERT tutu kullanılır.

örnek ı LIST 10 PRINT 15 PRINT 20 PRINT ready

15 PRINT ready

Program Satırını Silmek ı

Ana bellekteki prograa satırından birini programdan çıkartmak için o satırın numarasını yazıp satırı bos olarak girsek yeterlidir. Yukarıdaki örnekte
“ANKARA”

“1ZN1R”

“İSTANBUL*

“ADANA” ‘Eski prograa satırının yerine geçer
‘Ana bellekteki programı listeler

’10 ve 20 numaralı satırların arasına girer

Silmek s

iki prograa bilgisayar kapandığı zaaan silinir.

böl ütünde ekran düzenleae tekrar anlatılacaktır, İleri Basic derleyicilerinin n geliçtirilais özel paket prograalam vardır. Bunlara EDİTÖR denir.

S PROGRAMIN SAKLANMASI VE TEKRAR ÇALIŞTIRILMASI

mm Yardımcı Bellekte Saklanması s

kteki prograaın, yardıacı belleğe kopyalanarak saklanaası, SAVE koautu ile irinci bölüade yardıacı bellek olarak anlatılaak istenen kaset teyptir. İleri lüaünde diğer yardıacı bellek birialeri ile ilgili koaut dizilişleri ktır.

.unun diziliai ! “Prograa isai”

ir. isletil siıtealerine göre farklı diziliaier ileri Basic bölüaünde »ktır. Prograa isai, değişik uzunlukta karakter katarlarından aeydana gelir.

3 karaktere kadar kullanaak yeterlidir.
T

PRINT “ANKARA”

PRINT *1ZN1R* ıdy

IE “ÖRNEK* ‘Yukarıdaki prograa ÖRNEK isai altında teypte saklanır

ıdy

amin Tekrar Çağrılarak Kullanılması s

tklanaıs prograa LOAD koautu ile ana belleğe kopyalanır (çağrılır). LOAD koşutunun

seklindedir. Teypte aynı isiali iki prograa varsa birincisi ana belleğe çağrılır. Ana belleğe çağrılan prograa RUN koautu ile çalıştırılır. Teypten istendiği zaaan çağırıp prograaı çalıştıraak aüakündür.

örnek : ready

LOAD ‘ÖRMEK’

LIST

10 PRINT ‘ANKARA”

15 PRINT “ÎZHÎR”

ready

RUN

ANKARA

İZNtR

ready

Rate this post
Rate this post

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*