Genel

İŞRAKİYYUN

İŞRAKİYYUN, İslâm’da felsefede bireysel sezgiyle aydınlanmaya da­yalı dinsel – mistik öğreti; ışıkçılık da denir. Kurucusu Şehabettin Süh- reverdi’dir (1153-1191). Sühreverdi, ışık düşüncesinde Platon ile tasav­vufu birleştirir, işrakiyyun’a göre felsefe bir sezgi (ilham, vahy, hads) işidir, insan anlamlar alemine ak­lıyla ulaşamaz; özvarlığını (nefs) e- ğiterek, yavaş yavaş ve basamak basamak ışığa doğru yükselir, in­san sezgi yoluna girince gitgide güçlenir; her basamağın aydınlığı insanı bir yukardaki basamağın ay­dınlığına çeker. Böylelikle Işıklar Işığı’nın (Nûr-ül Envar – Tanrı) her anlamı kapsayan büvük aydınlığına ulaşılır. Sühreverdi El heyökilün – nûr (Işık Heykelleri) adlı yapjtında buna ulaşma yollarını gösterir, iş- rakiyyun XIII. yy’da yaşamış olan Şemsüddin Şehrizori, ibni Kemmu- ne, Kutbüddin Şirazi gibi felsefeci­lerle sürdürüldü ve daha sonra bir tarikat olarak örgütlendi, özellikle İran’da günümüzde de bu tarikat varlığını sürdürmektedir, Işrakiy- yun’un Şeyh-ül işrâk kabul edilen Sühreverdi’den sonra en ünlü tem­silcisi ibni Tufeyl’d’ır. (Bk. İSLÂM’ DA FELSEFE)

ayrılabilir. Açık işsizlik de kendi
içinde

lındı. iştar, Temmuz’un (Adonis) ka­rısı ya da sevgilisiydi. Sümer, Ba- bil, Fenike, Kıbrıs ve Yunan söylen­celerinde en belirgin niteliği dişilik ve aşkı simgeleyişidir. Gılgamış’a aşık olur ve yüz bulamayınca Aph­rodite gibi acımasızca öç alır. Asur- lar onu savaş tanrısı olarak yücel­tirdi. Akadlar S/n’in (Ay) kızı, Şa- maş’m (Güneş) ikizi sayardı. Aph­rodite tapımındaki cinsellik ve aşk törenlerine benzer gösterilerle anı­lırdı. Museviliğin en büyük rakibi sayılan İştar kültü’yle Yahudi pey­gamberler yıllarca savaştı, iştar Anadolu’ya geçerken bereketi, do­ğurganlığı ve anaç nitelikleri öne çıktı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir