Genel

kilise müziği

kilise müziği

Resmî Hıristiyan dinsel törenlerinin işlevsel bir parçası olarak kullanılan müzik. Kilise müziği gelenek, dogma, beğeni, mali destek ve müziksel ustalık farklılıkları ne­deniyle, dinsel topluluklar ârasında büyük ölçüde deği­şiklik gösterir.

En büyük miktarda ve en yüksek sanat düzeyli kilise müziği, kilise korosu için yazılan (koro müziği) müzikte­dir. Kilisenin geleneksel koro biçimleri (missalar, motet- ler, anthemler ve kantatlar), kaynaklandıkları ayinin ge­reksinmelerini karşılamak için geliştirilmişlerdir.

Erken dönem kilise müziği teksesli, yani aynı ses üs­tünden söyleyen koro için yazılıyordu (düz şarkı); ama Ortaçağ’da çoksesliliğin genel olarak benimsenmesi, partiler halinde müzik yorumunu koroya da taşıdı; ses­lendirmeye çalgılar da katılınca, koro bundan büyük öl­çüde yararlandı. Sonraki yıllarda, Rus ortodoks ve İsa’nın havarileri gibi mezhepler, koro müziğine ağırlık vermekle birlikte, kilisede çalgı kullanılmasını yasakla­dılar.

Org, kilise müziğinin önemli bir öğesini oluşturur; çünkü koro müziğine, çeşitli çalgılardan oluşan bir top­luluk yükünü ve giderlerini yüklemeden, koroya eşlik ederek çeşitlilik gereksinmesini karşılar; aynı zamanda da, ayine katılanlarm dinsel ezgileri seslendirmesine yol gösterici işlev görür.

Kilise müziğinde, din dışı müzikten yararlanma ko­nusu, yüzyıllarca süren bir tartışmaya yol açmış, XIV. yy’da papa Giovanni XXII, “kulakları sarhoş etmek” amacıyla din dışı kaynaklardan müzik alınmasını kına­mış, o tarihten bu yana sorun doyurucu bir biçimde çö­zülememiştir. Bu arada Rönesans cantus firmusları ço­ğunlukla din dışı canzonelerden alınmış, Luther, koral­lerine din dışı ezgiler uyarlamış, XX. yy’ın ortalarından

Pieter Lastman’ın bu tablosunda, dönemin kilise müziğini seslendiren bir erken dönem barok topluluğu canlandırılmıştır. Gelişme

durumunda olan barok teksesli üslubu, XVII. yy. boyunca, çalgı eşi iki i ya da çalgı eşliksiz seslendirilen Rönesans çoksesliliğiyle yarışmıştır.

aen Kinse muzıgınae eiKiıı oımaya uaşıamışııı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir