Obrecht, Jakob, h o b r e c h t olarak da yazılır
(d. 22 Kasım 1452, Bergen-op-Zoom,
Brabant – ö. 1505, Ferrara), besteci. Jean
d’Ockeghem ve Josquin des Prez ile birlikte
Fransız-Flaman üslubunun başta gelen bestecilerinden
sayılır.
Trompetçi Willem Obrecht’in oğluydu.
1484’te Cambrai Katedrali çocuk korosuna
öğretmen olarak atandı. 1485’te Brugge
Katedrali’nin yardımcı koro şefliğine getirildi.
1487’de İtalya’yı ziyaret ederek müziğinin
hayranlarından Ferrara dükü Ercole ile
tanıştı. 1488’de Bergen-op-Zoom’a döndü.
1504’te gene Ferrara’ya gitti ve orada
vebaya yakalanarak öldü.
Obrecht sıcak üslubu, zarif melodileri ve
modern tonalite duygusuna yaklaşan duru
armonileriyle tanınır. Günümüze ulaşan
yapıtları arasında 27 missa, 19 motet ve 31
dindışı parça sayılabilir. Missaları genellikle
dört ses içindir. Çoğunda bir düz şarkı
ezgisinden ya da dindışı şarkıdan alınmış bir
cantus firmus(*) kullanır. Cantus firmus’u
kullanışı, tenordaki olağan biçiminden her
bölümde ve tenordan başka partilerdeki
küçük cantus firmus parçalarına kadar değişik
biçimler gösterir. Son missalarının bazılarını,
birleştirici bir unsur olarak tek bir
melodi yerine, önceden elde hazır bir
şansonun ya da motetin bütün seslerini
kullanarak parodi tekniği ile yazmıştır.
Motetleri çoğunlukla Meryem Ana’ya övgü
metinleridir (örn. Salve Regina, Alma
redemptoris mater). Bunlarda cantus firmus
melodisi uzun notalar biçiminde tenor
partiye verilmiştir. Bazıları ise oldukça modası
geçmiş bir uygulama olan çok metinli
motetlerdir. Obrecht’in melodik taklitten
ve sık olarak art arda gelen onlulardan
yararlanışı ise daha yenilikçi bir uygulamadır.
Obrecht, Jakob
08
Ara