önce taş işleme ustalığı, sonra yapı müteahhitliği yapan Claude MARiE’nin (Sennecey-le-Grand, Tournus yakınında, 1847 – Paris 1905) oğulları olan fransız mimarlar. 20 yaşında Paris’e giden baba Perret, komüncü olduğu için ölüm cezasına çarptınldı, Brüksel’e sığındı, Laeken şatosu’nun seralarında çalıştı, 1880’de ülkesine dönerek Paris’e yerleşti. a Perret kardeşlerin en ünlüsü Augus^E’ tür (İxelles 1874 – Paris 1954). Gua^etum öğrencisiydi, babasıyla birjikte çalışmak için E.N.S.B.A’dan ayrıldı. Ecole spâciale d’architecture’de dersler verdi (1928), Uluslararası mimarlar birliği UİA’nın onur başkanlığına getirildi (1946). Contribution â une thğorie de l’architecture (Bir mimarlık kuramına katkı) [1952] adlı bir aforiz- ma derlemesi yayımladı. —Yine Guadet’
nin öğrencisi olan GUSTAVE (İxelles 1876 – Paris 1952) ve Claude (lxelles 1880 – Paris 1960), 1905’te ağabeyleriyle Perret frâres bâton armâ (Perret kardeşler betonarme) adlı şirketi kurdular. Bu şirketin A. G. Perret imzalı planlarını gerçekleştirirken karşılaşılan teknik sorunları çözme işini, özellikle Gustave üstlendi. Claude ise, daha çok yönetimle ilgilendi. Perret kardeşler daha 1898-99’da Saint -Malo’da Casino municipal’in yapımında betonarme kullandılar. Paris’te, Franklin sokağı’nda bulunan yapı (1903) önemli bir dönüm noktası sayılır; beton ilk kez yardımcı ve gizlenmiş bir gereç olmaktan çıkarak, yapının iskeletini oluşturmaktaydı. 1907’de, Ponthieu sokağı’nda yaptıkları garaj, çıplak cephesiyle “dünyada estetik betonu kullanmada ilk girişim” olarak sunuldu. 1911-1913’te, Champs -ElysĞes tiyatrosu, klasik anlayıştaki cephe süslerine karşın modern mimarlık için yeni düşünce ve yöntemlerin neler olabileceğini özetliyordu. Perret kardeşlerin cnk «H/ıri/jfcj ^ ,
s S S S a f man (Vieux-Port) için yeni düzenleme planını hazırladı (1951); 1946’da le Havre veni imar olanlarını hazırlama görevi de ona verilmişti. Auguste Perret, döneminde, uluslararası üsluptan etkilenmemiş ender mimarlar arasındadır (bu üslubu romantik buluyordu!). Akılcılığın göklere çıkardığı düşünceye, yani gerecin olduğu gibi gösterilmesi düşüncesine bağlı kalmış, betonu, büyük bir ahşap çatkı gibi işlemiş, modern tekniklerle klasik üsluplara saygının bağdaşabileceğini göstermiştir. Conservatoire national des arts et mötiers’de bulunan Perret koleksiyonu, Perret kardeşlerin 21 000 çizimini içerir.
PERRAULT
19
May