Genel

STROHEİM, ERİCH VON

154 STROHEİM, ERİCH VON

İsveçli yazar August Strindberg, tiyatro oyunları ve romanlarıyla Alman dışavurumculuğunun ve doğalcılığının yanı sıra, bütün Avrupa tiyatro ve romanını etkilemiştir.

kaldı ve bu etkiyi yansıtan barışçı, toplumcu görünüm­lü öyküler yazdı. Mutsuzlukla sonuçlanan evliliğinin ya­rattığı düş kırıklıklarını Fransızca Bir Delinin İtirafları (Plaidoyer d’un Fou, 1887-1888) adlı kitabı ile Baba (Fadren, 1887) ve Matmazel Julie (Frölen Julie, 1888) adlı yapıtlarında dile getirdi. 1880 yıllarının sonuna doğru, yazıştığı Nietzsche’nin ve eleştirmen Georg Brandes’in ikili etkisi altında kalıp, maddeci sosyalizm­den bencilce bireyci düşünce soyluluğu yandaşlığına yöneldi {Açık Deniz Kıyısında [I Havsbander, 1890] adlı romanı, vb.). Balzac ve Peladan’ın yapıtlarını inceleyip, Cehennem (İnferno, 1887) ve Legender (Efsaneler, 1898) adlı romanlarından sonra, İsveç krallarıyla ve lut- hercilikle ilgili tarihsel dramlar yazdı: Gustav Vasa (1899), Erik XI1/(1899), Gustav Adolf (1899), Ölüm Dans/(Dödsdansen, 1900), Paskalya(Pask, 1901), Kris- f/na(1903), Gustav İlli 1903). Rüya Oyunu (Ett Dröms- pel, 1902) adlı romanıyla epik türe dönüp, Gotik Oda­lar (Götiska Rummen, 1904) adlı romanını ve Siyah Bayraklar (Svarta Fanor, 1904-1907) adlı taşlamasını yayınladı. Stockholm’de İntima Teatern’m yöneticiliği­ne getirilip, yeni dramlarını sahneletti: Ovâder (Fırtına), Branda Tomten (Yanmış Ev), Hayaletler Sonatı (Sö- pekssonaten), Pelikanen (Pelikanlar), vb.

Strindberg, Alman anlatımcılığını ve doğalcılığını, daha genel olarak da bütün Avrupa tiyatro ve romanını önemli ölçüde etkilemiştir.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir