wiki

TEKFUR SARAYI

ekran-alintisi

Kayser Fokas339, Katip Macrobe’u, Hebdomon’daki Theodosiuslar Kulesi’nde öldürttü. Bu kuleden kasıt, Theodosius tarafından inşa edilen hisar değildir. Prokopis’in Strongylon (Guillelmus Bibi.) diye söz ettiği Hebdomon’un küçük, sağlamlaştırılmış kulesidir. Banduri’ye göre Avar yani Tatar Kağanı şehrin kapılarına kadar bütün Trakya civarını yakıp yıktığı zaman Castellin bölgesi, Hebdomon önünde demir atmış olan donanmayı korumak için Tiberius Kostantin tarafından tanzim edilmişti. Arap d o n a n m a s ı,34o Hebdomon’un batı ucundan itibaren, doğusundaki Yedikule’ye (Cyclobion) kadar sahil boyunca dizilmiş, bütün gün sabahtan akşama değin Yaldızlıkapı’nın Brachiolion’dan (Bilezik manasındadır) Cyclobion’a kadar muharebeye devam edilmişti. Bu bölüm, Hebdomon’un bulunduğu yerin dışında ve Marmara Denizi sahilinde olduğunu ifade eder.

Eğer Hebdomon’u Haliç yakınında, altıncı tepe üzerine (Edirnekapı’da Çukurbostan tarafları) yerleştirirsek; Arapların, Haliç’in en içerilerine nasıl yanaştıkları ve daha sonra oradan Yaldızlıkapı ile deniz arasındaki mesafe gibi dar bir yere karşıdan ne şekilde hücum edebildikleri anlaşılamaz. Hisarın bu kısmına yapılan saldırılar; Arapların Bakırköy ile şehir arasındaki bir noktada karaya çıktıklarını ispat ediyor.

ekran-alintisi

Theophane’ın eserine zeyl yazan diyor ki: “Birinci Basile yalnız şehir içindeki kiliselerle manastırları değil, sur dışında bulunanları, yani St. J. Baptiste Kilisesi’ni ve Hebdomon’un St. Jean l’Evangel ve Rhe- gium’un mabetlerini de dikkatle ve itinayla tamir ettirip yenilemişti.34i Adı geçenin ifadesine bakılırsa, “Bulgar Kralı Simeon, Blacherna’dan Yaldızlıkapı’ya kadar şehri kuşatmışken, daha sonra vazgeçerek imparatorla barış görüşmelerine girişmek üzere (926), Hebdomon’a çekilmişti.”

Simeon’un Hebdomon’a çekilebilmesi için bu mevkiin Blacherna’dan Yaldızlıkapı’ya kadar kuşatılan surdan biraz daha uzakta olması gerekir. Theophane, Simeon’un oğlu Petro ile Prens Marian’ın İstanbul’dan ayrılması ve Balıklı Kilisesi’nde (Zoodokhos Pighi) icra edilen takdis merasiminden (927) ve oradaki sarayda verilen ziyafetten de ayrıntılı bir şekilde bahsediyor. Düğün töreninden sonra gelin ile

ekran-alintisi

damat, Bulgaristan’a dönerlerken akrabası Romain I, Lacapenus ile pederi Christoph tarafından Hebdomon’a kadar uğurlanmışlardı. Hebdomon’un şehrin dışında olduğu kabul edilirse, bu tariflerin manası anlaşılır. Kitâbü’l-Mera- sim’in, imparatorların şehre toplu hâlde girmelerinden bahseden değişik bölümleri de biçim bakış açımızı destekleyecek niteliktedir. Bununla beraber, İmparator karayoluyla bir batı seferinden dönerken Arhondlar ile İstanbul muhafızı tarafından Rhegium Kapısı’nda (Küçükçekmece Kapısı : Yedikule Kapısı),342 hatta Ereğli’de memleketin ileri gelenleri tarafından Hebdomon’da, Masumlar Kilisesi (Eglise des Innocents) önünde karşılanırdı. Eğer denizden gelirse, iskelede karşılanırdı. Anadolu seferinden dönüşünde, ya (Palais des Rufinianes) Haydarpaşa Sarayı’nda veya Hiyeria Feneraki Sarayı’nda evvelâ bir müddet dururdu ve Yaldızlıkapı’dan içeri girmek için, oradan isterse Yalıköşkü Kapısı (P. d’Eugenius) ve dilerse Hebdomon tarikiyle yoluna devam ederdi. Bu tarifler, topografyayı iyice bilenlere göre, Hebdomon’u Haliç’in gerisindeki tepelerde aramaktansa Marmara sahilinde aramanın daha doğru olacağını açıkça gösteriyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir