TIBB-I NEBEVİ PEYGAMBERİMİZ (S.A.V.) İN SAĞLIK ÖĞÜTLERİ:
Tıp ilminin temeli temizliktir. Temizlik ise, yüce İslam dininde ibadetin ve imanın esasıdır. Temizlik müminler için yüce Allah (C.C.) ın buyruğudur. Diğer taraftan İslâm’ın şartlarından olan “namaz” da en büyük Batılı fikir adamlarının bile kabul ettikleri gibi, “Bu asrın sonunda en büyük doktorların reçetelerine girecektir.”
Keza, “Oruç” bir çeşit perhiz olarak, oruç tutanı zindeleştirmekte ve sağlığa kavuşturmakta, yorulan hazım cihazını dinlendirmektedir.
Abdest ve gusül İslâmiyetin Müslümana getirdiği sağlık esaslarıdır. İslâm’da “elbiseler temiz tutulmalıdır. “Oturulan yer “temiz” olmalı, “tozlardan sakınılmalıdır.” “pislikten kaçınmak, İslâm dininin temel esasıdır.
Peygamber efendimiz Hz. Muhammet (S.A.V.) de milyonlara yayılan yüce İslâm dininin gereği olarak esaslı surette tıbbi bilgilere sahipti. O’ nun bu görüşlerine “Tıbbı-ı Nebevi” denilmektedir. Abdullah bin Mesut (R.A.) dan rivayet edilen hadis-i şerifinde; “hastaların şifa için ilaç kullanmalarını …” buyurmuştur. (Mecmeüz-zevaid……..c.5, s. 84).
İbn-i Abbas’ dan (R.A.) rivayet edilen hadis-i şerifin de ; “Allah (C.C) dert verirken, onun devasını da vermiştir. ” “Yalnız, ölüm ve ihtiyarlığın devası yoktur, (a.g.e. c. 5, s. 85)
İnsan hayatı için her birisi paha biçilmez değerde olan; “Peygamberimiz (s.a.v.) in sağlık öğütlerinden” bir diziyi (Hadislerden yapılan iktibasları) şöylece sıralayabiliriz.
“İnsan beslenmeye de önem vermelidir, çünkü vücudun insan üzerinde hakkı vardır.” (1)
“Zeytinyağı yiyin ve sürünün, çünkü o mübarek bir ağacın mahsulüdür.” (2)
(1) Abdullah bin Anır. B. As (R.A.) dan rivayet edilmiştir. Mecmeüz-Zevaid c. 7 S. 239 (2) İbn Mâce. cilt 2, s. 1103. Hadis No: 3320
Hazreti Peygamber (S.A.V.) gördüğü bir şişman adam için:
’’Şişman olmasaydın, senin için daha hayırlı olurdu.” buyurmuştur
’’Aslında” fazla yemek yeme israftır. Allah (C.C.) israf edenleri sevmez.” (2)
“Birşey içmeye başlarken, besmele çekilmeli….”(3)? “sağ elle içilmelidir.” (4)
“Üç nefeste içmek, daha kandırıcı, zararsız ve boğazdan kolay akıcıdır.” (5)
“İçilen su kabının içerisine nefes verilmemelidir. “(6) “Sarhoşluk veren şeyler, içilmemeli; haramdır.” “Her sarhoşluk veren şeyden nehyederdi.”(7) “Cüzzamlıdan aslandan kaçar gibi kaçmak gerekir.”(8)
“Bir yerde veba bulunduğunu işitirseniz, oraya gitmeyiniz. Bulunduğunuz yerde meydana gelmişse oradan ayrılmayınız.”(9)
“Yeryüzünde yaşayan, zararlı beş çeşit hayvanı öldürene hiçbir günah yoktur. Bu hayvanlar şunlardır: Yılan, Akrep, Karga, Çaylak, Fare ve Kuduz Köpek……..” (10)
“Köpek bir kabı yalarsa, onu hemen yedi defa yıkayın, birincide toprakla ovalayın.”(ll)
“Yedi şey gelmeden önce iyi ameller işlemekte acele ediniz:
Kulluk vazifelerini unutturan yoksulluk, insanı azdıran zenginlik, insanın bedenî gücünü bozan hastalık, bunaklık getiren yaşlılık, ansızın gelen ecel, deccal ve kıyamet. Kıyamet daha ağır ve acıdır.” (12)
Kaynaklar:(1) el- Heysemi, Mecmeu’z -zevâid, V. 31 (2) el- Araf (7), 31 (3) et- Tirmizi- Ebu İsa muhammed b. İsa b. Sevre, es- Sünen-1, V, Kahire, 1387-1962 (4) Malik b. Enes’den rivayet edilmiştir. Şerhüssünne c.l 1, s. 275, No: 2823 (5) Müslim, 2028, Sünen-i Tirmizî c.3, s. 201, No: 1945. (6) el- Buhari, es-Sahih, el-eşribe, 25, Sünen-i Tirmizî c. 3, s. 202, No: 1949 (7) Müslim, 2001 No: lu hadis, Tirmizi C. 3, S. 193, No: 1925 (8) Buhari C.7, S. 126 (9) Buhari C.7 S. 130 (10) Camiussagir hadis No: 3951, mişkatül mesabih C. 2, S. 57, No: 2699 (11) Müslim c .l, s. 162 (12) Cami Üssagir c. 1, s. 125
Hazreti Peygamber (S.A.V.):
“Allahım, beni affet, merhamet et, doğru yolu göster, bana sıhhat ver, beni rızıklandır.” (1) diye dua ederdi.
Ümmü Atiyye (R. Anhüma), yedi defa Hazreti Peygamber ile gazaya çıkmış, ashabın konaklamasını beklemiş, onlara yemek pişirmiş, yaralı ve hastalara ilaç vermiştir. (2)
Keza, bir erkeğin de Ensar’ dan kadınlara yemek pişirmesi ve tedavi etmesi câiz sayılmıştır. (3)
Hz. Peygamber (S.A.V.) haram ile yapılacak tedavi neticesi, şifa vermez.” (4) buyurmuştur.
“Peygamber Aleyhis-Selâm hastalandığı zaman, ağzına bir avuç çörek otu atar, üzerinede su (zemzem suyu) veya bal şevrbeti içerdi”(5)
“Çörek otu ölümden başka bir çok dertlere devadır.” (6)
“Çörek otu ağızda çiğnenir ve üzerine bal şerbeti içilirse, karın ağrısı geçer.” (7)
“Kimyon,, midede değişmez ve bozulmaz.” (8)
” Kabak yemeği yiyin, dimağa kuvvet verir.” (9)
“Sarımsak yetmiş derde devadır.” (10)
“Ayva yüreği kuvvetlendirir, gönülü ferahlatır. Kalp çarpıntısını giderir.” (11)
“Ayva aç karnına mideye kuvvet verir.” (12)
Kaynaklar:(1) Müslim c. 5, s. 71 (2) Tahkikli Müslim c. 3, s. 1447 Hadis No: 1812 (3) Muavvizin kızından (R. anha) rivayet edilmiştir. Buhari c.7, s. 122 (4) Ebu Hureyre (R.A.) rivayet edilmiştir. Mecmeüz – Zeva’id c.5, s. 86 (5) Ram uz s; 525 (6) Abdullah b. Büreyde (R.A.) den rivayet olunmuştur. İbni Mâce c. 2, s. 1142 No: 3447 (7) Ense b. Malik’ (R.A.) den rivayet olunmuştur. M. Zevaid c. 5, s. 87 (8) Sa lebe b. Süheyl (R.A.) den rivayet olunmuştur, İ. Mace tıp H. 3457 (9) Haşan bin Ali R. anhüm (R.A.)’ dan rivayet olunmuştur. Kenzül-ummal c. 15, s. 280 (10) Hz. Ali (R.A.) ’den rivayet olunmuştur. Kenzül-ummal c. 15, s. 271 (11) Musa b. Talha (R.A.)’ dan rivayet olunmuştur. Mecmeüz-zevaid c. 5, s. 45 ( 12)Enes b. Malik (R.A.) ’ den rivâyet olunmuştur. M. Zevaid c. 5, s. 45
“Hazreti Peygamber (S.A.V) sabahlan aç karnına yedişer tane hurma ve kuru üzüm yerdi.” (1)
Zeytinyağını yeyiniz ve onunla yağlanınız. Zira o mübarek bir ağaçtan meydana gelmektedir. (2)
“Mantar suyu gökten inmiştir, göze şifadır.” (3)
“Hurma ile hıyar yemek insanı şişmanlatır.” (4)
Peygamberimiz (S.A.V.)” Akciğer zarı iltahabı (zatülcenp) hastalığından dolayı bizlere safran, zeytinyağı ve öd ağacının tozu ile tedavi olmamızı tavsiye etti. Bunlar ağızdan verilir.” (5)
“Hummayı ( ateşli hastalıkları) su ile serinletiniz.” (6)
“Hastayı yemek ve içmeye zorlamayın. Çünkü, onları Allah tealâ yedirir içirir.” (7)
“Muhallebi hastanın kalbine rahatlık verir, üzüntülerini de giderir.” (8)
“Hz. Peygamber (S.A.V.) bir ara hasta olan Hz. Ali (R.A.) ye (Sakın hurma yeme, nekahat devresindesin.) demiş ve pancar ile aıpa ekmeği yemesini tavsiye etmiştir.” (9)
“Kan aldıran vücudun yükünü hafifletmiş ve gözlerini kuvvetlendirmiş olur.” (10)
” Aç karnına kan aldırmak daha uygundur”( 11)
“Şifa üç şeydedir: Bal şerbeti içmek, kan aldırmak ve vücudu ateşle dağlamak. Fakat, ümmetimi ateşle dağlamaktan men ederim.” (12)
“Yolculuğa çıkınız, sıhhat bulursunuz.” (13)
“Sürme taşı ile sürme çekin: çünkü, sıirmetaşı gözü açar ve kirpikleri besler.” ( î 4)
( 1) Cabir (L.. .’den rivayet olunmuştur.
Kaynaklar:Mecmeıız-Zevaid c.5. s. 41 (2) İbn-i etime 11. 3319. 20 ; Tirmizi etime H. 1851-52 (3) Ebu Mureyere (R.A. ) 1 den rivayet edilmiştir. İbn-i Mâce c. 2. s. 1 143. No: 3453 (4) Hafi/. Ebu Naim (R.A.)’ den rivayet olunmuştur. İhıı-i Mâce c. 2. s. I 104. No: 3324 (5) İ. Mâce tıp H. 3467: Tirmizi tıp H. 2078-2079 ((>) Ha/reli Esma (R. Aııhünuı)’ darı rivâyet olunrmustur. İbn-i Mâce c. 2. s. 1 149 No: 3471 (7) et- l irini/ i. c. 4. s. 384. No: 2040 (8) el. Bulları e. 7. s. 14 (9) et- Tirmizi Tıp H. 2037 (10) Şünen-i Tirmizi c. 4 . s. 391. No: 2053 (11) İbn-i Mâce. es-Stinen. 1-Iİ. c. 2. s. 352 (12) el- Buhari. es-Sahih c. 7. s. 12 (13) Mecmeiiz- Zevaid ve Menbeul Fevaid c. 5. s. 324 (14) İbn-i M âcec. 2. s. 353