Bu eserlerde teknik olgunluk plastik kudretle
birleşir, düşünce esrarlı alegorilerle ortaya
çıkar. Albrecht Dürer 1515 ve 1520 yıllarında
imparator Maximilianen ısmarladığı gravür
ve desenler üzerinde çalışmalara katıldı.
92 Parça tahta oymasını içine alan Zafer
Takı içjn bol bol desen çizdi; Alay’daki
başlıca arabayı süslemek için krokiler
verdi, imparatorun dua kitabının’ sayfa kenarlarını
umulmaz bir mizan üslûbunda ve
olağanüstü bir incelikte desenlerle süsledi.
Maximilianen ölümünden sonra Nürnberg’-
den ayrıldı, Kari V’in büyük babasının
kendisine bağladığı aylığı alabilmek için
krala başvurdu. Felemenk’te, özellikle Anvers’de
ressamlar onu büyük başarılar kazanmış
bir sanatçı olarak karşıladılar:
Quinten Matsysr’Van ‘Orley, Patenier ile
dost oldu. Yalnız birkaç portre ile bir de
Aziz Hieronymus (Lizbon müzesi) tablosunu
yaptı; gümüş uçla ilgi çekici sayısız
manzara desenleri çizdi. Bu gezisinden
kalan not defteri, «kendisini büyük éií buhrandan
» kurtaran Martin Luther’e karşı
bağlılığını anlatan yazısıyle ünlüdür. Çünkü
Reform hareketi koyu dindar sanatçıyı pek
çok üzmüştü. Nürnberg’deki son yıllarınca
Belediye dairesinin büyük salonundaki Zafer
Arabası tablosunu ya kendi yaptı, ya
da öğrencisi Pencs’e yaptırdı. Bir yandan
da nâzarî bilgiler üstüne yazılar yazıyordu:.
Ölçü Almak Üstüne Bilgiler (1525), Müstahkem
Mevkiler Konusunda Bilgiler (1527),
XVI. ve XVII. yy. ressamlarının çok faydalandıkları
bir eser olan, insan Vücudu
Orantıları Bilgisini ise ancak 1528’de yayımlayabildi.
1524’ten 1526’ya kadar Dürer’in dehası en
göz kamaştırıcı eserlerini verdi: Hieronymus
Holzchuher ve J. Muffel’in yağlıboya
portreleri (Berlin müzesi), Pirckheimer, Erasmus
ve Melanchthon’un gravür portreleri.
Dört, Havari adlı, eseri Dürer’in vasiyetnamesi
gibidir: eski tazeliklerinden, hafif
mutluluklarından iz kalmamıştır; ağır,
güçlü renklerle boyanmış ciddî ve gösterişli
dört kişi, ağır ağır dökülen elbise kıvrımları,
tablonun arkasında bu dünyanın yöneticilerine
bir ihtar niteliği taşıyan bir yazı
dikkati çeker.Albrécht Dürer’in dehasıyle alman resmi,
Rönesans çağının büyük Avrupa resim sanatında
yer almış oldu, it&lyan ustaları onu
kendileriyle eş, güçlü bir sanatçı’ saydılar.
Dürer, gravürlerindeki «kompozisyon düzenleme
» gücü ve «yeni biçimler» bulmak gibi
yönleriyle hayranlık uyandırdı. Dürer’in
gravürdeki ve desendeki ustalığı eşi görülmemiş
bir kudret taşır. Sanat hayatı boyunca
Dürer, Gotik sanatçıların «düğümlü
» deseninden klasiklerin «akıcı» desenine
geçmesini bildi. Bütün bu- özellikleriyle soylu
bir insanlığı dile getirdi, öğrencilerinden
hiç biri onunla kıyaslanamaz. Cranah, Baldung,
Altdorfer gibi Alman Rönesansının
en seçkin temsilcileri ise Dürer’in fazla etkisinde
kalmadan sanatlarını ona muvazi olarak
geliştirdiler,
01
Kas