Hz. Peygamber Cs.a.) önceleri kabir ziyaretini yasaklamıştı. Bunun sebebi câhiliyye devrinden yeni çıkan müslümanlarm kabir ziyareti sebebiyle birtakım bâtıl inanç ve âdetleri hatırlamalannı, hataya düşmelerini önlemekti. İslâm gönüllere yerleşince kabir ziyaretine izin verdi ve bunu «âhireti hatırlama» hikmetine bağladı. «Sizi kabirleri ziyaretten menetmiştim; artık şimdi onlan ziyaret ediniz, çünkü bu size âhireti hatırlatır. (Müslim, Ebû Dâvud, Nesâî…) Bu emir dışında bizzat Rasûlullâh’ın annesinin kabrini ziyaret ettiğine, Hz. Fâtıma’mn ve Hz. Âişe’nin kabir ziyaretlerine dair rivâyetler vardır. (55) Kadmlann kabir ziyaretlerinin cevâzı -meneden rivâyetler sebebiyle- ihtilâf mevzuu olmuştur. Gayr-i meşrû davranışlarda bulunmadıklan takdirde onlar için de caiz olduğu cumhûrun görüşüdür. Kabir ziyaretinden üç fayda hasıl olabilir: a) Ziyaret eden ölümü ve âhireti hatırlar. b) Salih kişilerin kabirlerini ziyaret ruhlara inşirah, yüce duygulara bereket sağlar. Dualann kabulüne vesile olur. c) Ziyaret zaman zaman bundan haberdar olan ölülere ünsiyet bahşettiği gibi ziyaret vesilesiyle edilen dualar ve okunan âyetlerden istifade etmelerini sağlar.
A — Kabir Ziyareti :
12
Ara