Corinth, Lovis (d. 21 Temmuz 1858,
Tapi^u, Dqğu Prusya – ö. 12 Tçmmuz 1925,
Zandvoort, Hollanda),- Alman sanatına
farklı bir izlenimcilik anlayışı getiren ressam.
Güçlü-renkleri ve serbest fırça vuruşlarıyla
daha sonraki Alman Dışavurumculuğunu
etkilemiştir.
1876-80 arasında Königsberg Akademisi’nde,
1883’ten sonra*da Münih’te öğrenim
gördü. 1884-87 arasında Paris’te Fransız
ressam Adolphe-William Bouguereau’nun
yanında çalıştı. Bu dönemde he,m Rubens’
in yapıtlarından, hem de Fransız izlenimci-
“ölüm Figürüyle Kendi Portresi”, Lovis Corinth’in yağlıboya çalışması; 1896;
Lembachhaus Devlet Galerisi, Münih
S ta d lisc h e Galene, Münih; fotoğraf, Jo ach im Blauef
I
Corinth Çarpışması 162
lerinden etkilendi. 1900’de Berlin’e yerleştikten
sonra koyu tonlu resimleri İzlenimciliğin
etkisiyle parlaklık, Rubens’in etkisiyle
de canlılık kazandı.
Max Slevogt ve Max Liebermann ile
birlikte Berlin’deki akademik yönelişe karşı
Sezession akımının önderliğini yaptı.
20. yüzyılın başlarında, o günlerde yeni yeni
belirmeye başlayan Dışavurumculuğa karşı
çıktı. Oysa bu akımın gelişmesine bilmeden
katkıda bulunmuştu. Bir süre sonra bu yeni
üslubun önemini kavrayıp birçok özelliğini
kendi çalışmalarında uyguladıysa da, hiçbir
zaman izlenimci Maniyerizmden bütünüyle
ayrılmadı.
1911’de sağ kolunun felç olmasından sonra
sol eliyle çalışmaya başladı. En ünlü resimleri
bu tarihten sonra gerçekleştirdiği
portreleriyle Walchen Gölü manzaralarıdır.
Bunların gerek tekniğinde, gerekse anlatımında
Corinth’in ruhsal bunalımı yansır.
Corinth “Golgota” (1909-11, Tapiau) adlı
altar panosunda olduğu gibi, şiddet öğesinin
ağır bastığı bazı dinsel konulu resimler de
yapmış, ayrıca aside yedirme ve taşbaskı
teknikleriyle çalışmıştır (“Kıyamet”, 1921).
Özellikle oymabaskıları, onun dışavurumcu
anlayışını resimlerinden çok daha iyi ortaya
çıkartır.
Corinth, Lovis
25
Nis