Fatih Sultan Mehmed Han’ın Portresindeki Muhteşem Sır!
İtalyan ressam Gentile Bellini’nin yaptığı Fatih Sultan Mehmed Han portresinin hikâyesini Biliyor musunuz?
Gentile Bellini’nin yaptığı Fatih Sultan Mehmed Han portresinin birçok kopyasının yapıldığını, tıpkıbasımının ise kitaplarda, gazetelerde, dergilerde, banknotlarda, pullarda kullanıldığını biliyoruz. Peki, Rönesans döneminde Venedik’te yaşamış İtalyan ressam Gentile Bellini’nin (1429-1507) yaptığı meşhur Fatih Sultan Mehmed Han portresinin hikâyesini biliyor musunuz?
Fatih Sultan Mehmed Han devrinde İtalya yarımadasında birçok şehir krallıkları vardı ve bunlann içerisinde en güçlülerinden biri olan Venedik Cumhuriyeti, ilk önceleri Bizans İmparatorluğu’nun bir parçasıyken bağımsızlığını kazanmış, güçlü filosuyla başta Girit ve Kıbrıs olmak üzere birçok Ege ve Akdeniz adalarını eline geçirmişti.
Venedik, bu deniz gücüyle Doğu Akdeniz’de Osmanlı Devleti ile üstünlük mücadelesine girmişti; fakat savaşlarla yıpranmıştı. 26 Ocak 1479’da çaresiz, barış istemek zorunda kaldı. Bu barış anlaşmasında, Venedik’in en yetenekli ressamlarından birinin İstanbul’a gönderilmesi şartı da yer almaktadır.
- Portrenin sağında ve solunda yer alan üç taç, Fatih’in ortadan kaldırdığı üç büyük devleti yani Bizans, Trabzon Rum İmparatorluğu ve Karamano- ğulları Beyliği’ni temsil eder. Resmin alt köşesine Latin harfleriyle 25 Kasım 1480 tarihi düşülmüştür.
Bellini’nin İstanbul’da yaptığı ve Boston Isabella Gardner Müzesi’nde bulunan bir tablo Fatih Sultan Mehmed Han, tablosunu yaptırmadan önce Bellini’nin yeteneğinden emin olmak istedi. Bu sebeple Bellini’ye İstanbul’da çeşitli insanların tablolarını yaptırmıştı.
Bütün şartları kabul eden Venedik, ressam olarak Gentile Bellini’yi İstanbul’a gönderme kararı aldı. O sıralarda Venedik meclisi salonundaki resimlerin tamiriyle uğraşan 53 yaşındaki ressam Gentile Bellini, 1479 Ey- lül’ünde İstanbul’a ulaşır. “Balyos” diye adlandırılan Venedik büyükelçisi tarafından karşılanır ve Fatih’in huzuruna çıkarılır.
Fatih, Venedikli ressamın kabiliyetini anlamak için bir Venedik manzarası çizmesini ister. Burada şunu ifade edelim ki, Franz Babinger başta olmak üzere, bazı araştırmacılar bundan hareketle, Fatih’in asıl gayesinin güzel sanatları desteklemek olmadığını, sultanın İtalya’nın fethi için yaptığı planlara zemin hazırlamak peşinde olduğunu iddia ederler. Bellini’nin günümüze ulaşmayan bu resmi, o devirde İstanbul’da bulunan Jean-Marie Angiolello’nun ifadesine bakılırsa, padişahın pek hoşuna gider.
On altı ay boyunca misafir edilen İtalyan ressam yaptığı pek çok tablonun yanı sıra bir de padişahın portresini çizmiştir ki bu tablo, onun en önemli çalışmasıdır. Böylece Bellini, bir Osmanlı padişahının portresini yapan ilk ressam unvanını da almış olur.
Sultan İkinci Abdülhamîd Han ise Bellini’nin çizdiği portrenin kopyasını Zonaro’ya yaptırmıştır. Bu tablo ise Top kapı Sarayı’ndadır. İtalyan Bel lini’nin Fatih portresi İngiltere, 1 Amerika ve Türkiye’de birçok ١ defalar sergilenmiştir.
Bellini’den günümüze kalan ünlü Fatih portresinin Topkapı Sarayından ne zaman çıkarıldığı kesin olarak bilinmemekle birlikte ressam tarafından dönüşü sırasında veya bir tüccar tarafından satın alınarak Venedik’e götürüldüğü sanılmaktadır.1877-1880 yıllan arasında İstanbulda İngiliz elçisi olan, aynı zamanda Nemrut Dağı üzerinde araştırmalar yapan ve arkeolog olarak da bilinen Henry La- yard, tabloyu 1865’te Venedikli bir koleksiyoncudan satın almıştır. Daha sonra tablo, Layard’ın vasiyeti üzerine, 1916’da ölümünün hemen ardından Londra’daki Millî Müze’ye bağışlanmıştır.