Genel

İYELİK, Bk. MÜLKİYET

İYELİK, Bk. MÜLKİYET,

Nasip İyem’in bir eseri

 

 

resme yöneldi. Bu tür eserlerinden oluşan pek çok sergi açtı. 1960’lı yıllarda yeniden figüratif resme döndü. Paris, Venedik, Sao Paulo gibi uluslararası sergilere katıldı. İstanbul Belediye Sarayı’nın iç du­varına, Ankara Ulus Çarşısı’na, İz­mir – Alsancak’da bir bankanın dış yüzüne, Ankara’da Türkiye Petrol­leri binasının dış yüzüne duvar re­simleri yaptı. Yerel ve ulusal kay­naklara yaslanan bir resim anlayı­şını savunan iyem’in 1960 sonrası eserlerinde gecekondu yaşamına özgü, genç kadın ve erkek portre­leri ve göçen insanlar, plastik sağ­lamlık ve diri duyarlıklarıyla sanat­çının en bilinen eserleri oldular. Başlıca eserleri : Akademi’den

(1937)    , Nalbant (1944), Halk Şairi (1946), Tükenmeyen Çilenle Anlata­bilmek Seni (1979), Ana Şefkati (1980).

İYİ, etik’te güzel ve doğru. Körünün karşıtıdır. Eski Yunan felsefesinde, değişik biçimlerde tanımlanır. Sok- rates’e göre ahlâklı olmak, iyiyi bil­mektir. Platon’a göre iyi ideası, Tanrı’nın niteliklerinden biridir. Epi- kuros’a göre haz veren, iyidir. Sto­acılar iyiyi doğaya uygun olan ola­rak tanımlar. İdealist anlayış ta iyi, tıpkı kötü gibi, dış koşullardan ko­parılarak, insanın özünde bulunan

ve sonsuza dek geçerli bir değer olarak ele alınır, örneğin; Kant’a göre iyi, insanın özünde bulunan ahlâk yasasına uygun olan, kötü bu yasaya aykırı olandır. Teoloji açısından iyi, Tanrfnın isteğine uy­gun olandır. Leibniz, bu temelden hareketle iyimserlik felsefesini o- luşturdu. Diyalektik ve tarihsel maddeci anlayış ta, iyi toplumsal ilerleme yönünde olan, ona katkıda bulunandır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir